הקרן לטיפול בחסויים הגישה תביעה בשמה של קשישה חסויה הסובלת ממחלות נפשיות כנגד בני זוג, בבקשה לחייב את בני הזוג לשלם לה סכום של כ-559 אלף שקלים, לאחר שמשכו כספים מחשבונה ללא ידיעתה וללא אישורה. בשבוע שעבר (יום ג') קיבל בית משפט השלום בחיפה את התביעה כנגד הבעל בלבד, וחייב אותו לשלם לה סכום של כ-535 אלף שקלים. נוסף על כך ישלם הנתבע את הוצאות המשפט בסכום של 35 אלף שקלים.


מדובר באישה בת 77 שעלתה לארץ מרומניה ועבדה בקופת חולים כרופאת משפחה. בשנת 2003 נפטר בעלה והיא ירשה את רכושו. לאישה רקע של בעיות נפשיות שהובילו לאשפוזה בבתי חולים לחולי נפש.


בשנת 2005 אושפזה בכפייה ואובחנה כלוקה במחלה סכיזואפקטיבית, אולם סירבה לקחת את התרופות שרשמו לה הרופאים. מאחר שהיא בעלת אמצעים, ועדה פסיכיאטרית קבעה כי יש חשש לכך שאנשים ינצלו אותה, והקרן לטיפול בחסויים מונתה כאפוטרופוס עליה.


הקשישה הורישה את כל רכושה לנתבע, ובית המשפט ביטל את ההעברה


החסויה ובני הזוג מכירים שנים רבות, אך אין ביניהם קשר משפחתי. במהלך השנה שבה הוחלט למנות לה אפוטרופוס, חתמה האישה על ייפוי כוח לטובת הנתבע. במועדים סמוכים לכך חתמו על זיכרון דברים שבמסגרתו הוסכם כי הנתבע ימכור עבורה רכוש תמורת שכר טרחה, ונוסף על כך חתמה הקשישה על צוואה שבה הורישה את כל רכושה לנתבע, הוסיפה אותו כשותף בחשבון הבנק שלה, ואף העבירה לו את זכויותיה בדירה תמורת 100 אלף שקלים בלבד.


הקרן עתרה לבית המשפט לביטול המסמכים שעליהם חתמה הקשישה מאחר שאין להם תוקף משפטי, ובית המשפט המחוזי בחיפה קיבל את העתירה והורה על ביטול המסמכים לאלתר.


ואולם, במשך הזמן שבו היה הנתבע רשום כשותף בחשבון הבנק של החסויה, נמשכו מהחשבון כספים בסכום של 851 אלף שקלים. במשך תקופה זו הופקדו בחשבון כספים בסך 212 אלף שקלים מהמוסד לביטוח לאומי, וכן הופקדו צ'קים בסך 43 אלף שקלים. בכל תקופת השותפות בחשבון בוצעו 440 משיכות של מזומנים מדלפק הבנק.


הקרן טענה שבני הזוג השתלטו על כספה של הקשישה וגרמו לה להיות תלויה בהם בצורה מוחלטת, וכי הנתבע רוקן את חשבון הבנק שלה. מנגד טענו הנתבעים כי הם אלה אשר דאגו לה ומילאו את צרכיה, בעוד הקרן הזניחה את הטיפול בה.


הנתבע: הצטרפתי לחשבון כדי למנוע מהקשישה לפזר את כספה


הם הוסיפו כי לפני שהנתבע צורף כשותף לחשבון, הוציאה החסויה את הכספים בפזרנות ונקלעה לחובות. הנתבע הצטרף לחשבון כשותף אך ורק כדי לסייע לה ולמנוע ממנה להמשיך ולבזבז את הכספים.


בית המשפט קבע כי לטענות הנתבע אין היגיון והן חסרות כל שחר, מאחר שכניסתו כשותף לחשבון לא מנעה מהקשישה למשוך משם כספים, אלא רק נתנה לו זכות לבצע פעולות בחשבון במקביל. הוא לא סיפק כל הסבר לבית המשפט מדוע נמשכו סכומים גבוהים כל כך מהחשבון, ואף שיקר בעדותו על כך שגזר לה את כרטיס האשראי, וזאת לאחר שהוכח כי נמשכו מהחשבון כספים גם באמצעות אשראי.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מחשב סייבר, עבירות זיוף הונאה ומרמה
פורום אפוטרופסות | זכויות קשישים | בעלי מוגבלויות


לאחר שקבע בית המשפט כי החסויה פיתחה בנתבע תלות והא ניצל את מצבה הנפשי כדי שיוכל לרוקן אותה מנכסיה, קיבל בית המשפט את התביעה. עם זאת התביעה נדחתה בנוגע לבת זוגו של הנתבע, הואיל ולא הוכח כי ידעה על הכספים שמשך או נהנתה מהם בכל דרך. נקבע כי הנתבע ישלם לקשישה סכום של כ-534 אלף שקלים, וכן הוצאות משפט בסכום של כ-35 אלף שקלים.


ת"א 8243-03-09