בעלי קרקע חקלאית בגליל המערבי שבה נטועים שני מטעי זיתים, הגישו תביעה כספית נגד תאגיד המים והביוב האזורי, עקב הצפת המטעים במי ביוב וגרימת נזק לעצים ולפרי. בית משפט השלום בחיפה קיבל בשבוע שעבר (יום ב') את התביעה וחייב את התאגיד לשלם לתובעים סך של 137,000 שקלים בגין אבדן הכנסות עונתי ואבדן שמן.

 

במהלך חודש אוקטובר 2012, הוצפו מטעי הזיתים של התובעים במי ביוב בשני אירועים סמוכים, עקב כשל במערכת הביוב המצויה בכביש הסמוך לכפר שלהם. לטענת התובעים הצפת הביוב גרמה לנזקים כבדים בשל זיהום הקרקע ופגעה משמעותית בהכנסותיהם בעונה זו, על כן דרשו לקבל פיצויים מתאגיד המים והביוב האזורי, האחראי לתקינות קו הביוב.

 

מומחה מטעם התובעים העריך בחוות דעתו כי עקב ההצפה במי ביוב, נגרמו משקעים וזיהום הקרקע, ועל סמך תוצאות הבדיקה של המעבדה, קבע כי אסור היה לקטוף פרי מהשטח בעונה זו של חורף 2012. על כן באותה עונת המסיק התובעים לא עשו שימוש בעצים שניזוקו ולא מכרו את הזיתים מחשש לזיהום.

 

כתוצאה מגיזום העצים הפגועים נגרם אבדן שמן לשנתיים הקרובות

 

לטענת התובעים כתוצאה משני האירועים נפגעו 280 עצי זית, וכדי לחדש את העצים עקב זיהום הקרקע ולגדל נוף צעיר של ענפי שלד וענפי פרי בעצים הפגועים, הם נדרשו להחליף את הקרקע ולבצע גיזום עמוק ל 140 עצים, ובשל כך נגרם להם אבדן שמן לעונת 2012 וגם לשנתיים הבאות.

 

בעקבות הגשת התביעה נערך ביקור במטע של מומחה מטעם בית המשפט, שבמסגרתו ניתן היה לראות מהיכן פרצו המים, כיצד זרמו מי הביוב למטעי הזיתים ולהתרשם מהתוואי הברור שהותירה זרימת המים המזוהמים. כמו כן ניתן היה לראות בבירור שהעצים באותו תוואי אינם נראים בריאים כמו העצים הסמוכים להם.

 

התאגיד הכחיש מנגד את הנזק הנטען ואף צירף שתי חוות דעת מומחה נגדיות המתייחסות לשני אירועי ההצפה. עוד טען הנתבע כי לא קיבל בזמן אמת הודעה מאת התובעים על הצפת הביוב, ולא הוכחה רשלנותו לגבי האירוע. עם זאת בעת חקירתו הנגדית הודה כי עשה בעבר ניסיונות לשדרוג קו הביוב באזור, אולם נתקל בהתנגדות בעלי הקרקע, על כן התיקון לא הושלם.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים והמומחים השונים מטעמם, השתכנע בית המשפט כי למטעי הזיתים נגרם נזק ממשי עקב הצפת מי הביוב. וקבע כי תאגיד המים והביוב האזורי אחראי לתקינות קו הביוב, ואף ציין כי התאגיד לא היה צריך להסתפק בניסיון לתקן אותו, אלא לבצע את הנדרש והמתחייב ממנו ולהשלים את התיקון כנדרש.

 

יש לך שאלה?

פורום רכישת מגרש חקלאי | מגרש לבנייה וקרקע חקלאית
פורום ליקויי בניה | בדק בית | תביעות קבלנים

 

בנסיבות אלה חייב בית המשפט את התאגיד לפצות את בעלי הקרקע בסך של 137,000 שקלים, בגין הוצאות גיזום עמוק, אבדן שמן ואבדן הכנסות עונתי, בצירוף הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין.

 

ת"א 26101-07-11