מורה הגיש תביעה לפיצויי פיטורין, לאחר שהתפטר כטענתו בשל הרעת תנאי העבודה והפחתת היקף משרתו. בשבוע שעבר (יום ה') התקבלה תביעתו בבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, ועיריית רהט חויבה לשלם לו את כספי הפיצויים, ולשאת בהוצאותיו המשפטיות בסכום של 5,000 שקלים.


המורה עבד בתיכון בעיר במשך 15 שנים. הוא החל לעבוד בהיקף משרה חלקי, בהמשך עבד במשרה מלאה למשך חמש שנים ולאחר מכן עבד בהיקפים משתנים. בארבע השנים האחרונות לעבודתו, היקף העבודה הסתכם ב-21 שעות שבועיות.


לטענת התובע, בתחילת שנת הלימודים 2013-2012 הופחתה משרתו ל-15 שעות שבועיות בלבד. כשפנה למנהל מחלקת החינוך בעירייה בניסיון להגדיל את היקף המשרה, נמסר לו כי אין אפשרות להעסיקו למשך יותר שעות בשל המצב הכלכלי הקשה שבו נמצאת העירייה, וכן בשל העובדה שביצע הפרות משמעת.


לאחר שהתריע בפני מנהל בית הספר כי אם לא יוגדל היקף המשרה, לא תישאר לו ברירה והוא ייאלץ לסיים את העבודה, החליט לחפש עבודה במקום אחר ומצא עבודה חלופית במכללה. בתגובה מסרה לו העירייה שאינו יכול לסיים את העבודה באופן מיידי, ועליו לתת לה הודעה מוקדמת לפני עזיבתו במפתיע.


בגרסת העירייה התגלו סתירות בקשר להיקף המשרה של המורה


המורה טען כי גזבר העירייה ביקש ממנו, לצורך קבלת פיצויי הפיטורין, להגיש לעירייה מכתב ולציין בו שעבר למקום עבודה אחר לאחר שעבר להתגורר בצפון הארץ. עם זאת הוא הדגיש כי סיבה זו אינה משקפת את המניע להתפטרותו, אשר חלה עקב הרעת התנאים.


העירייה טענה כי המורה החל לחפש עבודה בצפון הארץ עוד לפני שנודע לו על היקף משרתו. כמו כן נטען כי תחילה שובץ ל-22 שעות בשבוע, ומספר השעות צומצם רק לאחר שביקש לעבוד במשך שלושה ימים בשבוע, דבר שבהכרח גורם להפחתת המשרה. היא הוסיפה כי נטש את העבודה מבלי להסביר מדוע, ומשכך אינו זכאי לפיצויי הפיטורין.


בית המשפט קיבל את גרסתו של המורה לנוכח סתירות ושינויים שהתגלו בגרסת העירייה, שטענה תחילה כי עבד בהיקף של 15 שעות במשך שלושה ימים לבקשתו, ולאחר מכן טענה שבשלושת הימים עבד בהיקף של 22 שעות.


נוסף על כך נקבע כי היות שלא הוסבר למורה בשום שלב כי יוכל לחזור לעבוד במשך ארבעה ימים וכך להגדיל את היקף המשרה, אפשר לראות בכך משום הרעת תנאים, שבעקבותיה נאלץ המורה לחפש עבודה אחרת.

 

יש לך שאלה?

פורום פיצויי פיטורין
פורום התפטרות, התפטרות עקב מצב בריאותי


בנסיבות אלה נקבע כי המורה התפטר משום הרעת תנאים שלא אפשרה לו להמשיך בעבודתו, ולכן לא היה מחויב בהודעה מוקדמת כלפי העירייה כפי שזו ניסתה לטעון, והוא זכאי לפיצויי פיטורין. בית המשפט חייב את העירייה להעביר אל המורה את הכספים שהפרישה לו לקופת הפנסיה לצורכי פיטורין, וכן לשלם את הוצאות המשפט שלו בסכום של 5,000 שקלים.


סע"ש 21731-01-14