אישה שפוטרה מעבודתה בחנות נעליים לאחר שלושה חודשי עבודה בלבד בהיותה בהריון, תבעה פיצויים מבעל החנות. בשבוע שעבר (יום ה') קבע בית הדין האזורי לעבודה בחיפה כי המעסיק פיטר אותה שלא כדין, וחייב אותו בתשלום פיצויים בסכום של כ-33 אלף שקלים וכן בתשלום שכר טרחה בסך של 5,000 שקלים.


במשך תקופת עבודתה של האישה בחנות הנעליים, המעסיק מעולם לא העלה טענות בנוגע לטיב עבודתה או לתפקודה, וידע שהיא בהריון במועד הפיטורין.


העובדת טענה שפוטרה ללא שימוע לאחר שהתגלה למעסיק על ההריון. היא הופתעה מהפיטורין מאחר שבעל החנות הביע שביעות רצון מעבודתה לפני כן, וכשניסתה לברר איתו מדוע פוטרה הוא השיב לה כי הוא מתכוון להעסיק גבר במקומה. לאחר שפוטרה ניסתה למצוא עבודה חדשה אך לא הצליחה בכך.


האישה תבעה לקבל את השכר שהיה צריך להשתלם לה עד למועד הלידה ובחופשת הלידה, וכן פיצויים עבור עוגמת נפש ותשלומים על אי קיום שימוע כדין לפני הפיטורין ותמורת הודעה מוקדמת.


בעל החנות הודה שהעובדת הודיעה לו על הריונה כחודש לפני הפיטורין, אך טען שפיטר אותה בגלל שינויים ארגוניים שביצע בחנות, ולא בשל ההריון. לדבריו, הוא התכוון להעסיק מנהלת עם ניסיון בתחום ההנעלה שתעבוד בחנות נעליים חדשה שפתח, ונאלץ לפטר את העובדת מכיוון שלא היה לה את הניסיון המקצועי הדרוש לתפקיד, או את היכולת לעבוד כמנהלת חנות.


המעסיק הדגיש כי לא היה כל קשר בין ההריון לבין הפיטורין, וטען כי הוא נוהג להעסיק עובדות רבות, כולל עובדות שיצאו לחופשת לידה ולאחר מכן שבו לעבוד. ואולם, כשקיבל את האישה לעבודה, היא הסתירה ממנו את העובדה שהיא בהריון, ובכך הונתה אותו.


לא הייתה כל סיבה לפיטורי העובדת מלבד היותה בהריון


בעל החנות המשיך וטען כי במשך שלושה חודשים חיפש עובדת שתתאים למשרת ניהול החנות, אך לא מצא מועמדת מתאימה, ולאחר מכן שבה עובדת ותיקה שלו מחופשת לידה כמנהלת החנות החדשה.


עם זאת, הוא לא מסר את שם העובדת שחזרה לעבוד לאחר חופשת הלידה כטענתו, ואף לא הסביר מדוע לא המשיך בהעסקת העובדת שפוטרה, במשך התקופה שבה לדבריו לא מצא מנהלת חנות מתאימה.


בית המשפט בחן את הנסיבות וקבע כי המעסיק פיטר את האישה בשל הריונה, אף על פי שחל איסור לכך מכוח חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. האיסור חל על כל מקרה של פיטורים מחמת הריון, גם אם האישה עבדה רק שלושה חודשים במקום העבודה.


במקרה הזה הוכיחה התובעת כי לא הייתה כל סיבה מקצועית לפיטוריה, ואף המעסיק עצמו אישר כי היא פוטרה לאחר שנודע לו על ההריון. הפיטורין התבצעו ללא הודעה מוקדמת ומבלי עריכת שימוע כדין.

 

יש לך שאלה?

פורום שוויון הזדמנויות, אפליה ושימוע לפני פיטורין
פורום זכויות נשים בעבודה ובהריון


באשר לטענות המעסיק על כך שהעובדת ידעה על ההריון כשהחלה לעבוד אצלו, הדגיש בית המשפט כי מוטב היה שדברים אלו לא היו נאמרים, וכי לא חלה כל חובה על העובדת להודיע על ההריון במועד זה.


בנסיבות אלה נקבע שהמעסיק יפצה את העובדת בגין פיטוריה שלא כדין בסכום של כ-33 אלף שקלים, וכן ישלם את הוצאות המשפט ושכר הטרחה בסכום של 5,000 שקלים.


סע"ש 41997-04-13