אם חד הורית הגישה עתירה מנהלית כנגד משרד השיכון וחברת עמידר, כדי שיתקנו ליקויים בדירתה בשיכון ציבורי. בית המשפט המחוזי בחיפה קיבל את העתירה בשבוע שעבר (יום ה'), וחייב את עמידר לבצע את התיקונים לא יאוחר מחודש מארס.


האישה, אם לארבעה ילדים, מתקיימת מקצבת ביטוח לאומי בסך 1,800 שקלים לחודש, ומתגוררת 24 שנים בדיור הציבורי. לטענתה קיימים בדירה ליקויים רבים: אין תריסים בחדר השינה, המרצפות בצבעים שונים, בסלון יש תריס תקוע, במקלחת יש נזילה ובחדר הילדים יש טחב, יש בעיות חשמל שונות והטיח מתקלף.


האישה טענה שהמשיבים מודעים היטב לליקויים הרבים, אך בוחרים להתעלם מכך שנים ארוכות ולא מתקנים אותם בניגוד לחובתם על פי חוק.


מנגד טענה עמידר כי בארבע השנים האחרונות פעלה לתקן ליקויים בביוב ובצנרת, ואטמה את הדירה מפני נזילות. כמו כן ציינה כי לאישה חוב כספי של יותר מ-5,000 שקלים לעמידר, ולמרות חוב זה היא אינה מתנערת מאחריותה לתיקון הליקויים.


חובתה של עמידר לתקן ליקויים בדירות ציבוריות קבועה בחוק הדיור הציבורי, הקובע כי עליה לפעול במהירות האפשרית לתיקון הליקויים, ולכל היותר תוך 60 ימים מהרגע שנודע לה על הליקוי.


עמידר התחייבה לאטום את הבניין כולו כנגד רטיבות


על פי הליקויים שפירטה האישה והתיקונים שביצעה עמידר בדירה בארבע השנים האחרונות, עלה כי עיקר הבעיה בדירה היא חוסר איטום הגורם לחדירת מים. בנוגע לעניין זה הבהירה עמידר כי ערכה ביקור בדירה בתחילת 2015, והיא מתכננת לבצע תיקון רחב היקף לאיטום קירות הבניין כולו, שעלותו אלפי שקלים.


לגבי שאר הליקויים המפורטים, עמידר התחייבה לתקן את כולם מלבד החלפת המרצפות, מאחר שלא חלה עליה חובה להתאים את צבען. היא הדגישה שהיא מחויבת בתיקון פגמים ברצפה רק במקרה של חוסר באריחים או ליקוי בטיחותי.


עמידר פירטה שהתיקון הנרחב יכלול את סיוד הדירות בבניין כולו, כולל דירתה של האישה, בד בבד עם איטום קירות החוץ.


עמידר הוסיפה כי היו ליקויים רבים בדירה שלא הייתה מודעת אליהם, וסביר שהעותרת טרודה בבעיות היומיומיות ואינה מודעת לנוהל "קריאת תיקון", שתכליתו להביא לידיעת עמידר על קיומם של ליקויים בדירה הציבורית. היא הוסיפה שהחוק מתייחס באופן מפורש לחובתה לתקן בדחיפות ליקויים בדיור הציבורי תוך 60 ימים, רק מהרגע שנודע לה על קיום הליקויים.

 

יש לך שאלה?

פורום ליקויי בניה | בדק בית | תביעות קבלנים
פורום משפט מנהלי, עתירות, בג"צ ורשויות מקומיות


עם זאת כאמור, היא התחייבה בפני בית המשפט לפעול במהירות לתיקון כל הפגמים בדירה מלבד המרצפות, ואף לפעול לאיטום הבניין כולו מפני נזילות.


מאחר שעמידר גילתה את הליקויים בחודש ינואר, בית המשפט חייב אותה להתחיל בביצוע התיקון עד חודש מארס, וקבע כי עליה להשלים אותו תוך פרק זמן סביר, כפי שקובע החוק.

 

עת"מ 24692-12-14