רשת בית בכפר לדיור מוגן תבעה את הרשת המתחרה מגדלי הים התיכון על שימוש מפר במילה "הבית" לאחד מבנייניה. בשבוע שעבר (יום ה') קיבל בית המשפט המחוזי את התביעה בחלקה, בקובעו כי הנתבעת ביצעה גניבת עין, והוציא צו מניעה על שימוש בצירוף "הבית בכפר סבא".


בית בכפר מפעילה חמישה בתים לדיור מוגן תחת שם המותג שלה, שניים מהם בכפר סבא. שם המותג מוגן כסימן מסחרי, ורק היא רשאית להשתמש בו עבור הפעלת דיור מוגן ובתי אבות, כאשר הרישום אינו נותן זכות לשימוש במילה "בית" באופן נפרד.


הנתבעת, רשת מגדלי הים התיכון, מפעילה בתים לדיור מוגן בבת ים, ברמת השרון ובכפר סבא. כחלק מהמיתוג שלה ליצירת קו אחיד בשמות הבתים, הרשת משתמשת במילה "הבית" ומוסיפה את המיקום הגאוגרפי שבו הבית נמצא, כגון "הבית בכפר סבא".


לטענת התובעת, הנתבעת מפרה את סימני המסחר שלה ומטעה את הלקוחות, עקב הדמיון הרב בין שמות הבתים בכפר סבא: "הבית בכפר סבא" ו"בית בכפר".


התובעת המשיכה וטענה כי הנתבעת מפרסמת את עצמה באופן מטעה בעקביות ובשיטתיות, תוך העתקת פרסומיה, במטרה להטעות את הצרכנים כך שיחשבו שיש קשר בין שתי הרשתות, לאחר שהיא עבדה קשה במשך 20 שנים כדי לצבור את המוניטין שלה בתחום הדיור המוגן, והשקיעה מיליונים בקידום המותג כדי לשמור על מעמדה כרשת המובילה בארץ.


הנתבעת: המילה "בית" היא מונח גנרי שאינו מהווה הפרה של סימן מסחרי


הנתבעת טענה מנגד כי לא הפרה את הסימן המסחרי, אלא מדובר פשוט בשימוש לגיטימי שעשתה במונח הגנרי "בית", אף שהודתה כי פרסמה נוהל מיוחד במטרה להעמיד לקוחות שסוברים כי שתי הרשתות קשורות על טעותם.


כראיה לכך שלא התכוונה לנצל את המוניטין שצברה התובעת, הדגימה הנתבעת את העובדה שבבעלותה בתים נוספים בערים אחרות אשר נושאים את שם העיר, כגון הבית לדיור מוגן ברמת השרון המכונה "הבית ברמת השרון". כלומר, המיתוג בכפר סבא לא נועד להטעות את קהל הלקוחות או לנצל את הסימן המסחרי של התובעת.


הנתבעת הוסיפה כי היא יוקרתית יותר מהתובעת, כך שלא קיימת זהות מלאה בין לקוחותיהן, וכן כי לא הוכח שנגרם לתובעת כל נזק בעקבות השמות הדומים.

 

יש לך שאלה?

פורום סימני מסחר | מדגמים
פורום יזמות עסקית, משפט עסקי מסחרי וליווי לעסקים


בית המשפט הכריע שבמקרה הזה הנתבעת לא הפרה את הסימן המסחרי, מכיוון שיש מספיק הבדל בין השמות. נקבע שמדובר בגניבת עין בלבד, שיכולה הייתה לגרום לצרכנים לחשוב כי מדובר בבתים של רשת בית בכפר, אך זאת בסבירות נמוכה. כמו כן קבע בית המשפט כי לא מדובר בניצול המוניטין או בניסיון לנצל את המוניטין שצברה התובעת. לאחר שהגיע למסקנה זו, הוציא בית המשפט צו מניעה המגביל את השימוש בשם "הבית בכפר סבא", בתנאי שיודגש כי "הבית בכפר סבא" אינו שייך לתובעת אלא לנתבעת.


ת"א 26136-01-12
 


עודכן ב: 09/03/2015