בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב קיבל לאחרונה תביעה להתרת נישואין שהגישה אזרחית ישראל, כנגד בן זוגה שעזב אותה לפני שנים רבות. בני הזוג שייכים לעדה הדתית "עדי יהוה", ובית המשפט נדרש להתיר את הנישואין, מאחר שאין בישראל בית דין המוסמך להתיר נישואין של זוג שאינו משתייך לעדה דתית מוכרת.


התובעת היא תושבת ישראל, ואילו הנתבע מתגורר בארצות הברית במשך שנים רבות אף שגם הוא אזרח ישראלי. במהלך נישואיהם הביאו בני הזוג לעולם שלושה ילדים.


האישה הגישה לבית המשפט את תעודת הנישואין שהונפקה במשרד הפנים, שלפיה בני הזוג שייכים לעדה הדתית ונישאו בישראל בשנת 2005. לדבריה, כבר בשנת 2006 נטש בן זוגה את ביתם, עזב לארצות הברית ולא שב לארץ מאז. היא הוסיפה כי התקשר אליה חודש לאחר שנטש אותה והודיע לה שאינו מתכוון לשוב לישראל.


לא קיים בית דין בישראל שרשאי להתיר נישואין לבני העדה הדתית


התובעת הבהירה כי טקס נישואיהם לא התקיים בכנסיה או בבית כנסת, אלא במקום ההתכנסויות של חברה העדה, ונערך על ידי איש העדה אשר קיבל הסמכה מהמדינה לקיים טקסים דתיים לחברה הקהילה, וביניהם נישואין. עם זאת, האישה הדגישה כי לעדת "עדי יהוה" אין בתי דין לגירושין בארץ, ובעצם לא קיים בית דין בישראל שרשאי להתיר את הנישואין.


בית המשפט פנה ליועץ המשפטי בשאלה אם הנישואין מוכרים כדין על פי המדינה, אף על פי שבני הזוג חברים בעדה דתית שאינה מוכרת בישראל. היועץ המשפטי השיב כי במקרה הזה נראה שאכן הנישואין נרשמו כדין במשרד הפנים, אך למשרד אין סמכות להכיר בנישואין אלה, ורישום בני הזוג כנשואים אינו בהכרח ראיה לכך שיש תוקף לנישואין.


בעקבות חוות הדעת של היועץ המשפטי, נדרש בית המשפט להכריע אם אכן יש תוקף לנישואין, מאחר שהעדה הדתית אשר הצדדים משתייכים אליה אינה עדה דתית מוכרת בישראל. בית המשפט הגיע למסקנה כי במקרה הנדון יש להחיל על הצדדים את הדין הדתי של העדה, ומאחר שכך הנישואין תקפים בישראל. הואיל וזה מצב הדברים, יש לבית המשפט לענייני משפחה סמכות לדון בהתרת נישואיהם.

 

יש לך שאלה?

פורום נישואים אזרחיים | התרת נישואין
פורום בית משפט לענייני משפחה


לפי בחינת הנסיבות, לרבות העובדה שהנתבע ניתק קשר עם האישה לפני שנים וכלל לא הגיש כתב הגנה, הכריע בית המשפט כי התנהגותו היא בבחינת הסכמה להליך התרת הנישואין, וכי ניתן ללמוד מכך ששני הצדדים מעוניינים בפירוק הנישואין.


בית המשפט הגיע למסקנה כי לא קיימת כל מניעה מהתרת קשר הנישואין, ואף הוסיף שמן הראוי להתיר אותם למען התובעת ואף למען הנתבע. אי לכך נעתר בית המשפט לתביעת האישה, התיר את נישואיה לנתבע והורה לרשום זאת במשרד הפנים.

 

תה"ן 50491-07-14