תקליטן שהורשע באונס קטינה בת 16 אשר עבדה עבורו בתור רקדנית באירועים, ערער על פסק הדין שגזר עליו עונש מאסר בפועל של חמש שנים. מנגד המדינה ערערה על קולת העונש, ודרשה לגזור עליו מאסר ממושך יותר עקב חומרת העבירה. בשבוע שעבר (יום ב') קיבל בית המשפט העליון את ערעור המדינה ודחה את ערעור התקליטן, וגזר עליו מאסר בפועל לשש וחצי שנים.


המערער שעבד כתקליטן אירועים הבחין במתלוננת רוקדת באירוע שתקלט בו, והציע לה לעבוד עבורו כרקדנית באירועים. היות שלקטינה טרם מלאו 16 שנים הוא ביקש את הסכמת אימה, והיא נענתה בחיוב.


ביום הולדתה ה-16 של הנערה נקבעה לה עבודה בחתונה, והתקליטן הסיע אותה ועוד ארבעה עובדים לאירוע. הוא הנחה אותה לומר שהיא בת 18, אף על פי שידע את גילה האמיתי. במהלך האירוע הגיש לה משקה אלכוהולי לרגל חגיגות יום הולדתה. הנערה שתתה, והמשיכה לשתות שלושה משקאות אלכוהוליים לאחר מכן.


המערער קיים יחסי מין עם הקטינה כשהיא במצב של שכרות ואינה מסוגלת להתנגד


בעקבות השתייה חשה הקטינה ברע, וכשנגמר האירוע הסיע אותה התקליטן לביתה עם שאר העובדים. לאחר שהשאר ירדו מהמכונית, נותרו הנערה והמערער לבדם. הוא החנה את הרכב ברחוב צדדי, השכיב את הקטינה במושב האחורי וקיים איתה יחסי מין, כאשר היא מעורפלת משתיית האלכוהול ואינה מסוגלת להתנגד. הנערה שהייתה בתולה צעקה מכאב.


במשפט שהתנהל בבית המשפט המחוזי, הוא טען שלא הפציר בקטינה לשתות אלכוהול, וכן שהיא העמידה פנים כשלא חשה בטוב כדי לשבת המושב הקדמי. הוא הוסיף שהם קיימו יחסי מין לאחר שהקטינה הביעה הסכמה לכך ומרצונה החופשי, כאשר לאורך כל הערב היא פלרטטה איתו. המדינה טענה מנגד כי התקליטן ניצל את מצבה המעורפל של הנערה, ובצורה המונעת ממנה מלהביע את הסכמתה למעשים.


התקליטן הורשע פה אחד, לאחר שבית המשפט המחוזי התרשם ממהימנות גרסתה של הקטינה, ומלבד עונש המאסר שנגזר עליו הוא חויב לשלם לה פיצוי בסכום של 100 אלף שקלים. הוא הגיש ערעור הן כנגד הרשעתו והן על חומרת העונש. מנגד המדינה הגישה ערעור על קולת העונש בהתחשב בחומרת הנסיבות.


בית המשפט: היעדר התנגדות מצד הקורבן או היעדר אלימות מצד המערער אינם מספיקים להוכחת הסכמה


בית המשפט העליון הכריע כי הראיות ניצבות לטובת העדפת גרסת המתלוננת, שעדותה מהימנה. בניגוד לכך, עדותו של המערער השתנתה במהלך המשפט והוכרע שהיא אינה מהימנה. כמו כן, אף על פי שלא נערכה בדיקה בנערה לגילוי שרידי אלכוהול, אם כי היה ראוי שתיערך כזאת, הצטברו עדויות ממספר אנשים כי הייתה שיכורה באופן שלא ניתן לטעות בו.


על פי הממצאים העובדתיים, קבע בית המשפט כי הנערה לא הייתה יכולה לתת את הסכמתה החופשית ליחסי המין בניגוד לטענת המערער. בית המשפט הוסיף כי בעת הזו, היעדר התנגדות מצד הקורבן אינו מספיק, ויש לוודא את הסכמתה החופשית, בייחוד כאשר מדובר בקטינה בעת היותה שיכורה.

 

יש לך שאלה?

פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית
פורום עבירות מין ותלונת שווא במשטרה


נוכח חומרת העבירה והפגיעה הקשה בקטינה, דחה בית המשפט העליון את ערעור התקליטן וקיבל את ערעור המדינה על קולת העונש. נקבע שעל המערער לרצות מאסר בפועל במשך שש וחצי שנים, במקום חמש השנים שנגזרו עליו בהליך הקודם.

 

ע"פ 6662/13


ע"פ 6797/13