בית הדין הרבני בחיפה פסק בשבוע שעבר (יום ג') שבני זוג אשר התגרשו, חזרו להיות ביחד ונפרדו שוב לאחר שנולדה להם ילדה, כשבזמן זה האישה ניהלה קשר זוגי עם גבר אחר שנמשך כמה חודשים, יערכו גט נוסף לצורך הסדרת מעמדם כגרושים. נוסף על כך, אין מניעה מלבצע בדיקה גנטית לילדה כדי לוודא אם הגרוש הוא אביה או לא.


מדובר בבני זוג לא דתיים, שנישאו בשנת 2006. כשנה לאחר החתונה נולדה להם ילדה, ובשנת 2008 הם התגרשו.


לטענת האישה, בשנת 2010 הם שבו לחיות ביחד במשך כשנה, אך ניסיונם לא צלח והם נפרדו שוב. לאחר הפרידה הכירה האישה גבר אחר, והיא ניהלה איתו קשר זוגי ואף התגוררה עמו. ואולם, הקשר לא צלח והאישה חזרה שוב לגרוש. בשנת 2012, כתוצאה ממערכת היחסים הזוגית שקיימו, נולדה לצדדים בתם השנייה. גם הפעם הקשר לא החזיק מעמד ובני הזוג החליטו להיפרד.


הגרוש אישר שהם קיימו מערכת יחסים לאחר הגירושין, אך טען שחזרו ונפרדו לסירוגין במהלך התקופה. לטענתו האישה ניהלה מערכת יחסים עם גבר אחר, ולכן הוא מתכוון לבצע בדיקה גנטית כדי לוודא שמדובר בילדה שלו, טרם רישומה במשרד הפנים. האם הביעה הסכמה לביצוע הבדיקה.


נשיא בית הדין הרבני המליץ להמתין עם הבדיקה הגנטית עד שיתברר מעמדם של ההורים


מאחר שקיים חשש כי בדיקה גנטית עלולה לפגוע בנישואי הקטינה בעתיד, עקב העובדה שמעמד הצדדים טרם התברר, חוות דעתו של נשיא בית הדין הרבני הייתה כי אין לבצע את הבדיקה הגנטית לפני שייקבע אם הצדדים צריכים גט שני.


בבואו לקבוע אם נדרש במקרה זה גט שני, הביא בית הדין פסיקות רבניות רבות בנושא גרושים המקיימים מערכת יחסים לאחר הפרידה, אשר קובעות כי אם קיים חשש לקידושין, יש לערוך עוד גט.


הצדדים אישרו כי הם חיו יחד כזוג נשוי לכל דבר, אך מאחר שהם אינם שומרי מצוות, אין לקבוע כי הם נחשבים זוג נשוי במקרה זה. עם זאת, יש פרשנויות שלפיהן יש לקבוע גט נוסף גם במקרה של אנשים שאינם שומרי מצוות, אף על פי שאינם מסווגים כזוג נשוי לפי ההלכה.

 

יש לך שאלה?

פורום בית דין רבני
פורום זכויות הגבר | זכויות הגבר במשפחה


לאחר שנקבע כי במקרה זה אין חשש לקידושין שחודשו, נפסק כי לא קיים איסור ממזרות על הילדה גם אם האישה ניהלה קשר עם גבר אחר. משכך, בית הדין הרבני לא מצא מניעה לביצוע בדיקה גנטית לבת, ואף קבע כי גם אם יתברר שהיא אינה בתו של הגרוש, לא יהיה בכך כל פגיעה בכשרותה לנישואין בהמשך חייה. בית הדין הוסיף כי בדיקה גנטית יכולה לשפוך אור ולהרגיע את ספקותיו של האב.


לנוכח המסקנות שהגיע אליהן בית הדין הרבני, נקבע כי הצדדים יכולים לבצע בדיקה גנטית לבתם ללא חשש, כפוף לאישור נשיא בית הדין הרבני, וכן נקבע שעליהם לערוך גט נוסף.


תיק ‏569557/8‏