עמותה בשם "הורות משותפת - טובת הילד" הגישה עתירה מנהלית, בבקשה להורות לקופות החולים השונות לפרסם באתרי האינטרנט שלהן את זכותם של הורים גרושים או לא נשואים, לקבלת מידע רפואי על ילדיהם בנפרד מההורה השני. לפני יומיים (יום א') התקבלה העתירה בבית המשפט המחוזי בתל אביב, והוא הורה לקופות החולים לפרסם את הזכות לקבלת מידע רפואי כאמור. כמו כן חויבו קופות החולים לשלם לעותרת את ההוצאות המשפטיות בסכום של 20 אלף שקלים.


מטרת העמותה היא לגרום לשינויים חברתיים ומשפטיים בתחום ההורות והמשפחה בארץ. לטענתה, הורים פרודים או גרושים רבים פונים אליה לאחר שנתקלו בקשיים לקבל בנפרד מההורה השני מידע בדבר ילדיהם מקופות החולים.


לאחר שפנתה העותרת בבקשה לשרת הבריאות, הוציא משרד הבריאות מכתב בשנת 2013 שבו הורה לקופות החולים לפרסם בצורה קבועה באתרי האינטרנט את ההנחיות המנהליות בדבר קבלת מידע רפואי על ידי ההורים, ולבצע זאת עד סוף אוקטובר 2013.


העותרת: הורים פרודים רבים נתקלים בקשיים בקבלת המידע הרפואי על ילדיהם


כשהגיע המועד, שלחה העמותה מכתבים לכל קופות החולים המבקשים מהן לבצע את ההנחיה ולפרסם בצורה פומבית את נושא קבלת המידע הרפואי. במכתבים ציינה כי הורים גרושים פונים אליה בטענה שהקופות אינן מקיימות את החוק, ומונעות מהם לקבל את המידע.


העמותה הופתעה לגלות כי כל הקופות התחמקו שוב ושוב, לא נתנו תשובה ישירה בנושא ולא פרסמו באתרים את הזכויות לקבלת המידע האמור, כפי שהתבקשו. היות שקופות החולים לא נעתרו לפניותיה של העמותה, היא הגישה עתירה מנהלית.


קופות החולים טענו כי לבית המשפט לעניינים מנהליים אין סמכות לדון בעתירה, משום שהעותרת לא פעלה לקבלת מידע לפי הוראות חוק חופש המידע ולא שילמה את האגרה הנדרשת. קופות החולים ציינו כי אם הורה מבקש לקבל מידע על ילדיו, הן מחויבות לשלוח לו את המידע בדואר או בדואר האלקטרוני.


בדיון בבית המשפט התגלה כי זו אינה הפעם הראשונה שהעמותה עותרת כנגד המדינה או רשויות מנהליות, לגבי זכויותיהם של הורים אשר חיים בנפרד לקבל מידע הנוגע לילדיהם בנפרד. בנוגע לעתירה הספציפית הזו, דן בית המשפט בחוק הכשרות המשפטית שלפיו כל הורה זכאי לקבל מידע על ילדיו, אשר ממנו עולה כי הוא נועד לסייע להורים אשר אינם מתגוררים עם ילדיהם לקבל את המידע.


בית המשפט: קשה עד בלתי אפשרי לאתר את זכויות ההורים לקבלת מידע באתרי האינטרנט של קופות החלים


בחינת אתרי האינטרנט העלתה כי מלבד קופת חולים מכבי, שאר הקופות לא פעלו לפרסום חוזר בדבר זכאות ההורים, כפי שהתבקשו בידי משרד הבריאות, וגם פרסום זה התבצע רק לאחר שהוגשה העתירה לבית המשפט.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות הגבר | זכויות הגבר במשפחה
פורום משמורת | הסדרי ראיה ושהות


בית המשפט קבע כי כמעט בלתי אפשרי למצוא את המידע בדבר זכויות ההורים לקבלת מידע, גם אם הוא קיים. משכך החליט לקבל את העתירה, והורה לקופות החולים לפרסם באופן בולט וברור באתרי האינטרנט את עצם הזכאות של הורה לקבל מידע בנפרד מההורה השני. נוסף על כך חויבו קופות החולים לשלם את ההוצאות המשפטיות של העמותה בסכום של 20 אלף שקלים.

 

עת"מ 34659-05-14