אדם הורשע על פי הודאתו בנהיגה בזמן פסילה ברכב לא תקין ובהתחזות, לאחר שהציג לשוטר רישיון של אדם אחר. לפני שבוע (יום ה') גזר עליו בית משפט השלום לתעבורה בירושלים תשלום קנס בסכום של 7,500 שקלים, פסילת הרישיון לתקופה של שנה וכן שלושה חודשי מאסר על תנאי אם יתחזה שוב לאדם אחר או יפריע לשוטר במילוי תפקידו.


הנאשם נהג ברכב בזמן פסילה שנקבעה לו בבית משפט לתעבורה לתקופה של כשנתיים. כשעצר אותו שוטר והוריד את הרכב מהכביש לצורכי פירוק, הציג לו הנאשם רישיון של מישהו אחר שתוקפו פג, וכן מכתב בכתב ידו של אותו אדם שאליו התחזה. בנסיבות אלו, עבר הנאשם גם עבירה של נהיגה ללא ביטוח.


בטיעוני הצדדים לעונש, התייחסה המדינה לחומרת המעשים ולעובדה שבתוך פרק זמן של שנה בלבד, ביצע הנאשם שלוש עבירות תעבורה חמורות: הוא נתפס נוהג בשכרות, ולאחר שנפסל רישיונו נתפס פעמיים בעת נהיגה בזמן פסילה. המדינה הוסיפה שאפילו עונש מאסר על תנאי לא הרתיע אותו מלנהוג בפסילה.


הנאשם ציין שיש לשקול לזכותו את העובדה שהודה במעשים בהזדמנות הראשונה, וכן ביקש להתחשב במצבו הרפואי שבגינו הוא מוכר כנכה בשיעור 75%.


לפי תסקיר שירות המבחן שהוגש בעניינו, מדובר באדם שבא ממשפחה נורמטיבית ומרובת ילדים. בשנת 2012 הוכר כנכה על ידי המוסד לביטוח לאומי, לאחר שעבר ניתוח לב. מאז הניתוח הוא אינו עובד ומקיים אורח חיים ללא מסגרת יציבה. לנאשם אין עבר פלילי, והוא הביע חרטה על המעשים ועל עוגמת הנפש שנגרמה להוריו.


הרקע לעבירות הוא אורח חיים ילדותי ללא מסגרת עקב מצבו הבריאותי של הנאשם


קצין המבחן התרשם כי מדובר באדם עם יכולות וכישורים, אשר בגלל בעיות הבריאות שלו התקשה למצוא עבודה וחש תסכול ממצבו. קצין המבחן הוסיף כי ככל הנראה, הרקע לביצוע העבירות הוא אורח החיים הילדותי שניהל, ללא מחויבות או מסגרת. לכן הומלץ על עונש של עבודות שירות, אשר מחד גיסא יציב לו גבולות ומאידך גיסא יאפשר לו לחזור למסלול חיים נורמטיבי.


בדיון שנערך בבית המשפט לגבי העונש שיש להשית עליו, צוין כי נהיגה בפסילה היא מהעבירות החמורות ביותר לפי פקודת התעבורה, והיא מסכנת את ציבור הנהגים והולכי הרגל. כמו כן, יש בה משום זלזול בבית המשפט וביזוי החוק. לפי הפסיקה הנהוגה במקרים אלה, העונש הראוי לכך הוא מאסר בפועל.


נוסף על כך, התחזות למישהו אחר בפני השוטרים שעיכבו אותו מעידה על כך שהנאשם אינו חושש מהחוק ואף מזלזל באנשים המייצגים את החוק.

 

יש לך שאלה?

פורום נהיגה ללא רישיון, ביטוח או טסט
פורום פסילת רישיון | שלילת רישיון


עם זאת, בית המשפט ראה לנכון להתחשב בכך שהנאשם הודה במעשים ולקח עליהם אחריות, שאין לו עבר פלילי, שהוגש תסקיר חיובי בעניינו וכן במצבו הרפואי.


לאחר שבחן את כל הנסיבות, בית המשפט גזר על הנאשם קנס בסכום של 7,500 שקלים, פסל את רישיונו לתקופה של שנה, וכן דן אותו לשלושה חודשי מאסר תנאי אם ייתפס מתחזה לאדם אחר או מפריע לשוטר במילוי תפקידו.


פ"ל 1641-11-14