אדם שתועד במד מהירות עובר על המהירות המותרת ובעקבות זאת זומן למשטרה לשימוע לפני פסילה מנהלית של רישיונו, פעל במרמה למנוע את הפסילה ושילם שוחד לאדם אחר כדי שזה יספק לו מסמך כוזב שלפיו הוחלט שלא לפסול את רישיונו, בהתאם לשימוע מזויף שנערך לו. לפני כשבוע (יום ג') גזר עליו בית המשפט המחוזי בחיפה מאסר על תנאי למשך שמונה חודשים וקנס בסכום של 20 אלף שקלים. נוסף על כל חויב הנאשם לחתום על התחייבות בסכום של עשרת אלפים שקלים להימנע מביצוע עבירות מרמה למשך שלוש שנים.


בהתאם לעובדות כתב האישום שהוגש נגדו, תועד רכבו נוסע במהירות העולה על המהירות המותרת באמצעות מד מהירות, וכתוצאה מכך הוא נעצר וזומן להישפט בגין עבירת התנועה בבית המשפט. כמו כן, רישיון הנהיגה שלו נלקח והוא זומן לשימוע בתחנת המשטרה למחרת לצורך פסילה מנהלית של הרישיון.


מיד לאחר מכן פנה הנאשם למכר שלו כדי שיעזור לו לבטל את כתב האישום שהוגש נגדו ולהחזיר לו את הרישיון. אותו מכר הבטיח לו כי ידאג גם לביטול הקנס ונקודות החובה שצבר עקב עבירת התנועה בתמורה ל-5,000 שקלים. לאחר שהעסקה סוכמה ביניהם פנה המכר לאדם נוסף העובד במשטרה ומסר לו את פרטי המקרה. הם הגיעו להסדר שלפיו עובד הציבור יערוך לנאשם את השימוע, ובמסגרתו יחליט שלא לפסול את רישיון הנהיגה.


הנאשם טען להגנתו כי רק לאחר מעשה התגלה לו שנפל למעשה נוכלות


למחרת היום נפגשו המכר ועובד הציבור בצומת דרכים, וכפי שסיכמו ביניהם קודם לכן ולמרות העובדה שהנאשם זומן לשימוע בתחנת המשטרה בחדרה, ציין עובד המשטרה בכזב בטופס השימוע כי ערך לנאשם את השימוע ביחידת התנועה וכי זיהה אותו לפי תעודת הזהות שלו. נוסף על כך מילא את טופס השימוע ורשם דברים שאמר לו לכאורה הנאשם, ולבסוף ציין כי החליט שלא לשלול את רישיון הנהיגה מכיוון שהוסברה לנאשם חומרת העבירה והוא יישפט על כך בבית המשפט.


לאחר שטופס השימוע המזויף הוכן בתמורה לטובות הנאה וכסף מהמכר המשותף, הוא נמסר לנאשם. מיד אחרי כן התקשר אותו עובד ציבור לתחנת המשטרה בחדרה, והסביר כי כבר ביצע לנאשם את השימוע.


בסופו של דבר נתפס הנאשם ונחקר, ולבסוף הודה במעשים המייחסים לו מרמה והפרת אמונים והורשע על סמך הודאתו. הוא ביקש להתחשב בכך שטעה לחשוב, לטענתו, כי פנה לעורך דין שיכול לסייע לו לטפל בעבירת התנועה, ורק אחר כך התגלה לו שהוא נפל למעשה נוכלות.

 

יש לך שאלה?

פורום פסילת רישיון | שלילת רישיון
פורום הזמנה לדין במשפט תעבורה


בית המשפט קבע כי חלקו היחסי של הנאשם בעבירות המרמה אינו העיקרי, ואף העלה ספק בקשר למודעתו של הנאשם על כך שמתבצעת עבירה של זיוף ומרמה. עם זאת, בית המשפט הביא בחשבון כי לנאשם עבר פלילי. לאחר ששקל את כל הנסיבות, גזר בית המשפט על הנאשם עונש של מאסר על תנאי לשמונה חודשים, קנס בסכום של 20 אלף שקלים, וכן חתימה על התחייבות בסך של עשרת אלפים שקלים שלא יעבור עבירה דומה למשך שלוש שנים.


ת"פ 24149-02-15