אדם אשר חויב על פי פסק דין לבצע בדיקה גנטית שנועדה לוודא כי הוא אביו של בגיר, הגיש ערעור על ההחלטה, בטענה שמדובר בפגיעה בפרטיותו. בית המשפט המחוזי בחיפה דן בשאלה האם הזכות לפרטיות גוברת על הזכות של הילד לדעת בוודאות מיהו אביו, ובשבוע שעבר (יום ג') החליט לדחות את הערעור.


המשיב, בנו לכאורה של המערער בתיק זה, נולד וגדל בדנמרק. אמו הגיעה לארץ בשנות ה-70 כמתנדבת, ובמשך שהותה בארץ ניהלה קשר רומנטי עם המערער. היא נכנסה להריון, וסמוך ללידה שבה לדנמרק. באותו זמן המערער לא הכחיש שהוא אביו של המשיב, אך האם ככל הנראה חששה שיתערב בחייהם או שינתק את בנה ממנה, ולכן סירבה במשך השנים לקיים עמו קשר רציף או לקבל מזונות. עם זאת, בין האב ובנו נותר קשר מסוים ולא רציף לאורך השנים.


בדיון שהתנהל בבית המשפט טען המשיב כי גדל כחלק מהקהילה היהודית בדנמרק. בשנת 2010 ביקש מאביו שירשום אותו כבנו במשרד הפנים, מתוך רצון ששורשיו היהודיים יירשמו בצורה פורמלית. מאחר שהפצרותיו החוזרות לא נענו, הוא פנה לבית המשפט לענייני משפחה כדי שזה יכריז עליו כבנו של המערער.


הכרה כבנו של אזרח ישראלי תסייע לילד לקבל אזרחות ישראלית


המשיב הצהיר כי אין לו כל דרישה כספית או אחרת מהמערער, וכל רצונו הוא לקבל הכרה רשמית על כך שהוא אביו, שלא תגרום למערער כל נזק. ואולם, בקשתו להירשם במשרד הפנים כבנו של המערער באה גם מכיוון שהוא נישא לישראלית, וכעת מבקש לקבל אזרחות, והכרתו כבנו של אזרח ישראלי תסייע לו בכך.


המערער התנגד לביצוע הבדיקה, אך הסכים להכיר במשיב כבנו ללא עריכת בדיקה. הוא טען כי המשיב מונע ממניעים זרים ואופורטוניסטיים, כגון עבריינות ביטחונית, והוא חושד כי הוא משתמש בסמים ורוצה להזיק למשפחתו.


להשלמת התמונה ציין המערער שהמשיב בא לעולם בזמן שאמו הייתה נשואה לאדם אחר ואף ניהלה קשרים מזדמנים עם אחרים. הוא גילה על ההריון רק בדיעבד, ושוכנע כי הוא האב אף על פי שאין כל הוכחה לכך. מאחר שאין ספק כי המשיב אינו קשור אליו רגשית, טען המערער שאין צורך לאלץ אותו לבצע את הבדיקה.

 

יש לך שאלה?

פורום אבהות | גניבת זרע
פורום זכויות הגבר | זכויות הגבר במשפחה


בית המשפט שקל את טיעוני הצדדים, וציין כי סירובו של המערער לביצוע הבדיקה אינו ברור, לאור העובדה שהסכים להכיר במשיב כבנו ושמדובר בבדיקה שאינה מכאיבה או פולשנית. לכן הסירוב מעלה חשד שהוא מחפש לנקום במשיב. שיקול זר זה אינו יכול לבוא כנגד הזכות הבסיסית של המשיב לדעת מעל כל ספק מיהו אביו. מעבר לכך, כבר נקבע בפסיקה כי זכותו של אדם לדעת מיהו אביו גוברת על הזכות לפרטיות.


בנסיבות אלה, ומכיוון שלא הוכח כי הדרישה לבדיקת האבהות נבעה רק מרצון המשיב לקבל אזרחות ישראלית, דחה בית המשפט את הערעור.


עמ"ש 40943-06-14