בעלי גן אירועים שהוגש כנגדם כתב אישום מטעם המדינה בגין שימוש בשטח חקלאי כחניה ללא היתר, עתרו לבית המשפט בבקשה לביטול כתב האישום מאחר שפעלו לקבלת מתן ההיתר והוא מעוכב על ידי העירייה. בשבוע שעבר (יום ג') החליט בית המשפט לעניינים מקומיים בראשון לציון לבטל את כתב האישום לאלתר, מכיוון שהוא פוגע בתחושת הצדק ובהגינות המשפטית.


הנאשמים טענו כי כתב האישום אשר הוגש עקב שימוש בקרקע כחניה של גן האירועים, אף על פי שבעבר אישרה להם המדינה להשתמש בקרקע אחרת כמגרש חניה, אך שינתה את דעתה בקשר לכך מאוחר יותר. מכיוון שביטלה את האישור למגרש החניה, החלו הנאשמים לשכור מהעירייה חניה חלופית.


לטענת בעלי גן האירועים, מצד אחד המדינה קיבלה כספים בהיקף עצום מהשכרת החניה החלופית, ומצד שני הפעלת החניה דורשת קבלת היתר בניה, אך המדינה מונעת מהם לקבל את ההיתר במשך זמן רב. כתוצאה מכך נאלצו הנאשמים לטענתם להשתמש בחניה הישנה.


גן האירועים פועל ברצף כ-24 שנים. הוא הוקם על שטח שאינו מוכרז כקרקע חקלאית כמובלעת בתוך שטח חקלאי, ופועל בהתאם להיתרים כדין באופן שאינו מהווה כל מטרד לסביבה, מאחר שהוא מרוחק מאזורי מגורים. ההיתרים להקמת גן האירועים התקבלו מהוועדה המקומית והמחוזית, ורישיון העסק שלו כולל פתרון חניה.


במשך כל השנים מאז הקמתו של הגן, פעלו הנאשמים לדבריהם לקבלת כל האישורים כדין, ובד בבד אף ניסו לקדם תוכנית נקודתית כדי לעגן בצורה פורמלית את השימוש בגן ולייתר את ההליכים הקשורים לשימוש החורג. ואולם, חרף כל מאמציהם ולמרבה הצער הוקפא התכנון הנקודתי, ואילו העירייה מעכבת את ההיתר ואינה פועלת להביא להסדרתה הפורמלית של החניה.


בעלי גן האירועים תיארו מצב אבסורדי שבו למרות כל מאמציהם, לא ניתן להם פתרון חניה


בנסיבות המתוארות נוצר מצב אבסורדי שבו גן האירועים פועל כדין במשך שנים רבות, כאשר רוב השנים פתרון החניה שניתן לפי ההיתרים קודמים היה בחניה הישנה, אך לאחר שהעירייה שינתה את דעתה ודרשה להפסיק את השימוש באותה חניה נאלצו בעלי הגן לשכור את החניה החלופית ולשלם לעירייה יותר מ-500 אלף שקלים בעודם ממתינים להיתר בניה במשך שנתיים וחצי.


חמור מכך, הוועדה השלטונית הבטיחה להם שלא תנקוט הליכים משפטיים כנגדם, והעירייה הגישה את כתב האישום תוך הפרת ההבטחה שניתנה להם. מסיבות אלה עתרו לבטל את כתב האישום בשל הגנה מן הצדק.


העירייה טענה מנגד כי ההבטחה שניתנה לנאשמים לא הייתה חד משמעית, וכי לא יעלה על הדעת שבזמן זה הם יפעילו את החניה ללא היתר כדין.

 

יש לך שאלה?

פורום רכישת מגרש חקלאי | מגרש לבנייה וקרקע חקלאית
פורום תכנון ובניה | היתרי בניה


בית המשפט שמע את טיעוני הצדדים וסקר את המסמכים, ובהתאם לכך הגיע למסקנה שיש לבטל את כתב האישום, משום שלאורך השנים הכשירה המדינה את התנהגות הנאשמים ואף ניתנה להם הבטחה שלטונית כי לא יוגשו נגדם כתבי אישום מהוועדה המקומית.


מסיבות אלו ואף על פי שבית המשפט הדגיש כי אינו מסיר אחריות מהנאשמים שהשתמשו בחניה ללא היתר, נקבע כי ההליך הפלילי כנגדם פוגע בחריפות בתחושת הצדק, ולכן יש לבטל את כתב האישום.

 

תו"ב 23691-06-14