בית משפט השלום בירושלים גזר בשבוע שעבר (יום ד') ריצוי עבודות שירות במשך 45 ימים וחצי שנת מאסר על תנאי, לאדם שהורשע על פי הודאתו בתקיפת רעייתו ובאיום על בנו לאחר שזה ניסה להרגיע אותו.


לפי עובדות כתב האישום שהוגש נגדו, הנאשם השתולל ודחף את אשתו. בנו שהיה עד לתקיפה ניסה להרגיע את אביו, אחז אותו בידיו והצמיד אותו לקיר תוך שהוא מורה לו להירגע. ואולם, האב לא נרגע ואיים עליו כי יחורר אותו.


המדינה ביקשה להטיל עליו שישה חודשים של עבודות שירות בשל העובדה שכבר הורשע בעבר בעבירות אלימות במשפחה. לעומת זאת, הנאשם ביקש להתחשב בכך שחלפו 12 שנים מאז שהורשע, ומאז הוא השתקם ונגמל מסמים.


לפי תסקיר שירות המבחן הנאשם, כבן 60, הגיע מרקע של קשיים כלכליים. הוא נשר מהתיכון לאחר עשר שנות לימוד בלבד לאחר שהתחבר לגורמים עברייניים, ובזמן זה החל לצרוך סמים עד שהתמכר. במשך תקופות ארוכות בחייו היה מובטל, ובעשור האחרון אינו עובד כלל עקב ההתמכרות לסמים.


במסגרת שיחותיו עם קצין המבחן שלל הנאשם גילויי אלימות כנגד אשתו בעבר מלבד האירוע היחיד שבגינו נשפט, ולעניין רישומו הפלילי המוכיח כי תקף אותה גם בפעמים קודמות הסביר כי אלו תלונות שווא שהגישה נגדו במשך השנים.


למרות היסטוריה של אלימות מצד הנאשם כלפי אשתו, חלה התמתנות בהתנהגותו בזמן האחרון


קצין המבחן שוחח עם משפחתו של הנאשם ודיווח על תמונה קשה של היסטוריה אלימה בין בני הזוג, כאשר מפעם לפעם האישה מנסה לגשת למקלט לנשים מוכות או להתחיל בהליך גירושין, אך בכל פעם היא שבה אל הנאשם בשל התלות שפיתחה אליו. עם זאת, לדברי בני המשפחה כיום קיימת התמתנות מסוימת במערכת היחסים ובהתנהגות האלימה שמפגין הנאשם כלפי אשתו. לפיכך המלצתו של קצין המבחן הייתה להשית על הנאשם עבודות שירות ומאסר על תנאי.


בדיון בבית המשפט נאמר כי אף שמדובר בעבירה חמורה של אלימות בתוך המשפחה, בסופו של דבר מדובר בפגיעה קלה באופן יחסי. עם זאת, בית המשפט התייחס בחומרה לאיומים על חייו של בנו כשאמר לו שיחורר אותו.


בבואו לקבוע את גזר הדין התחשב בית המשפט בנסיבותיו האישיות של הנאשם, בכך שהרקע המשפחתי שלו מורכב ושהוא מנסה להיגמל מהתמכרותו לסמים. כמו כן הוא הודה בעבירות ולקח אחריות חלקית על המעשים.


אמנם הנאשם הורשע פעמיים בתקיפת בת זוג ובאיומים, אך עם זאת לא נפתחו נגדו תיקים פליליים יותר מעשר שנים, וכן קצין המבחן ציין שמערכת היחסים בין בני הזוג התמתנה ושהנאשם מביע רצון לגשת לטיפול בגין אלימות במשפחה.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום אלימות במשפחה


בנסיבות אלו סבר בית המשפט כי המלצת שירות המבחן נכונה ומאוזנת, והחליט שלא לשלוח את הנאשם למאסר בפועל משיקולים שיקומיים. אשר על כן הוחלט שהנאשם ירצה 45 ימים של עבודות שירות, וכן נגזרו עליו שישה חודשי מאסר על תנאי והשתלבות במסגרת טיפולית דרך שירות המבחן.


ת"פ 51105-10-13