בית המשפט לענייני משפחה דן בשבוע שעבר (יום א') בתביעת אחיותיו של מנוח לקיים את צוואתו, ומנגד בהתנגדות בנותיו לקיומה, כאשר על פי הצוואה הוא משאיר את כל רכושו לאמו שנפטרה. בית המשפט קבע כי בנסיבות המקרה הנדון בנותיו הן היורשות החוקיות של העיזבון, וקבע לבטל את הצוואה. כמו כן האחיות ישלמו 20 אלף שקלים לכיסוי ההוצאות המשפטיות.


הרקע לסכסוך המשפחתי בקשר לעיזבונו של המנוח החל כאשר הוא ואמו ערכו באותו יום צוואות זהות, שלפיהן לאחר מותו של אחד מהם יעבור כל רכושו לאחר. הצוואה נערכה לאחר שאביו של המנוח הוריש לו את כל רכושו, וכאשר אמו נפטרה עבר אליו עיזבונה כפי שנקבע בצוואה.


לאחר מותו של אביהן ביקשו בנותיו שלא היו מודעות לצוואה לרשת אותו, והאפוטרופוס הכללי הורה להן לאתר את אחיותיו שלא היו בקשר עם המשפחה, כדי לוודא את עמדתן בעניין. ואולם, האחיות התנגדו לבקשת הבנות וביקשו לקיים את צוואתו, כך שרכושו יעבור אליהן מאחר שהאם כבר נפטרה.


האחיות: המנוח התכוון להדיר את בנותיו מהרכוש לאחר שהתגרש


אחיותיו של המנוח טענו כי יחסי המנוח והוריהן היו עכורים, וכי אחיהן נהג להרגיע אותן מפעם לפעם ואמר להן כי ייתן להן את חלקן בעיזבון ההורים. הן ביקשו לראות בעובדה שלא ערך צוואה חדשה כי התכוון להדיר את בנותיו מהעיזבון באופן מכוון לאחר שהתגרש מאימן.


האחיות הוסיפו וטענו כי אמן אמרה להן פעמים רבות כי אין לה כוונה שכל רכושה יעבור לבנותיו של המנוח לאחר מותה, והן יקבלו רק את החלק שלו מתוך העיזבון. הן הדגישו כי הצוואות הזהות שערכו אחיהן ואמן אינן צוואות הדדיות מכיוון שמדובר באם ובנה ולא בבני זוג, ולא ייחסו חשיבות לכך שהצוואות זהות בתוכנן, אלא סברו כי מדובר בסגנון הכתיבה של עורך הדין שערך את שתי הצוואות.


לפיכך לטענתן, אף על פי שיורשות המנוח על פי דין הן בנותיו, ברור כי ביקש להוריש את רכושו לאמו בלבד, וכפועל יוצא מכך העיזבון צריך יעבור אליהן.


הבנות: למרות בריאותו הרופפת, האחיות מעולם לא ביקרו את המנוח


לעומת זאת, לגרסתן של הבנות מצבו הנפשי והבריאותי של אביהן החל להתדרדר לאחר מות אמו, מכיוון שהייתה בינו ובין האם מערכת יחסים מאוד קרובה. אך למרות מצבו הקשה ובריאותו הרופפת, שתי האחיות לא באו לבקרו ולנחמו.


לטעמן, יש לפרש את הצוואות הזהות של האם ובנה כצוואות הדדיות, ולכן מאחר שלא נקבע בהן מה יעלה בגורל העיזבון לאחר ששניהם ימותו, הבנות זכאיות לרשת את אביהן על פי חוק.


בית המשפט קבע כי מדובר במקרה מיוחד שבו נערכו צוואות זהות לבן ולאמו, שבהן הוריש כל אחד מהם את כל רכושו לשני, כאשר היה ברור לשניהם כי כאשר אחד מהם יילך לעולמו, לא תהיה עוד משמעות לצוואתו של השני.

 

יש לך שאלה?

פורום צו ירושה | צו קיום צוואה
פורום התנגדות לצוואה | ביטול צוואה


כלומר, בית המשפט קבע שיש להתייחס אל הצוואות כאל צוואות זהות אף על פי שלא מדובר בבני זוג, וכפועל יוצא מכך יעבור עיזבונו של המנוח ליורשיו על פי דין, שהן בנותיו. נוסף על כך, נקבע שגרסת האחיות אינה משקפת את רצונו של המנוח כפי שעולה מהראיות.


מסיבות אלה נדחתה בקשת האחיות לקיים את הצוואה וניתן צו ירושה שהבנות יירשו את אביהן בחלקים שווים. כמו כן האחיות ישלמו 20 אלף שקלים עבור ההוצאות המשפטיות של הבנות.


ת"ע 28675-02-10


ת"ע 19816-12-10


ת"ע 15166-11-10