בקיץ 2008, במהלך טיול ברובע היהודי בירושלים, נפגע התובע, יליד שנת 1973, כאשר תורן גבוה עליו התנופף דגל ישראל, נפל על ראשו. התובע הגיש תביעת פיצויים נגד עיריית ירושלים ונגד החברה לשיקום ולפיתוח הרובע היהודי בעיר העתיקה. בית משפט השלום בירושלים קבע לאחרונה כי העירייה תפצה את התובע בסך של 35,000 שקלים בגין נזקיו.

 

מורה לחינוך גופני בשנות השלושים לחייו, אשר שהה בחופשה שנתית מעבודתו, יצא לטיול במסגרת פרטית בעיר העתיקה בירושלים. כאשר הגיע לרחבה הציבורית שמעל לחלק הפתוח של הקרדו ברובע היהודי, נפל לפתע תורן רעוע ממתכת על ראשו.

 

כתוצאה מהפגיעה פונה התובע לבית חולים, שם נזקק ל-11 תפרים בראש בהרדמה מקומית, בהמשך נזקק לטיפולים רפואיים נוספים. לתובע נותרה צלקת באורך 13 ס"מ במצח העליון, והוא אף נמנע מפעילות גופנית שמהווה חלק מעבודתו כמורה לספורט. מומחה רפואי מטעמו העריך כי נותרה לו נכות פלסטית בשיעור 10% עקב צלקת אטרופית.

 

התובע צירף לכתב התביעה תמונות ממקום התאונה בהן נראו מספר דגלי ישראל מתנופפים על גבי תרנים רעועים ממתכת. ואף הצהיר כי באותה שעה נכח באזור פקח מטעם העירייה, אשר רשם את פרטי האירוע.

 

הנתבעות אינן הכחישו את נסיבות התאונה, אולם כפרו באחריותן וחלקו על שיעור הפיצויים. העירייה טענה כי אינה יודעת באיזה תורן מדובר ומדוע הוא נפל, ואף ציינה כי היא לא הציבה את התורן ולא תלתה עליו את הדגל. עם זאת בעת מתן התצהיר, אישרה העירייה כי הדגל חובר למוט מתכת בצורה רעועה ובלתי מקצועית.

 

החברה לשיקום ולפיתוח טענה כי היא אינה נושאת באחריות לתחזוקת השטח הציבורי ברובע היהודי, מכיוון שהיא אחראית רק על שטחים הנמצאים בבעלותה הפרטית, כמו המוזיאונים והמשרדים, כמו כן תחזוקה זו כוללת ניקיון ותחזוקה שוטפת והיא אינה תולה דגלים לא ברובע היהודי ולא בכל מקום אחר.

 

העירייה היתה צריכה לדאוג שהדגלים מותקנים בצורה בטיחותית

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים ועיון בראיות השונות, הגיע בית המשפט למסקנה כי עיריית ירושלים נושאת באחריות כלפי התובע בגין אירוע התאונה. עוד קבע כי העירייה היתה צריכה לוודא שהדגלים ברחבת הרובע היהודי מותקנים בצורה מקצועית ובטיחותית, או להסירם. מאחר שלא עשתה כן, היא הפרה את חובת הזהירות כלפי ציבור המבקרים במקום.

 

בית המשפט ציין כי גם אם העירייה לא הציבה את התרנים במקום, היא אינה פטורה מאחריות, ואף היה עליה להבחין בהם, ולפעול בהקדם להסרתם, או לחלופין להבטיח שהם מוצבים בצורה בטיחותית, שאינה מהווה סכנה כלפי העוברים והשבים ברובע.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד
פורום רשלנות מקצועית

 

בנסיבות אלה חייב בית המשפט את העירייה לפצות את התובע בסך של 35,000 שקלים בגין נזק לא ממוני והנכות האסתטית שנותרה לו בעקבות נפילת התורן. זאת בצירוף שכר טרחת עורך דין בשיעור 20.36% מסכום הפיצויים והוצאות משפט.

 

ת"א 56123-05-11