האם יש להתחשב במצבה הנפשי של אישה שהורשעה בגניבת צ'קים ובזיופם, מכיוון שהיא סובלת מהפרעה דו קוטבית, או במילים אחרות מאניה דיפרסיה? בשאלה זו דן בית משפט השלום בפתח תקווה בשבוע שעבר (יום ה'). לאחר שנקבע כי מצבה הנפשי אינו מאפשר לה לבצע עבודות שירות, קבע השופט שעליה לרצות 400 שעות בשירות לתועלת הציבור, וכן גזר עליה תקופות מאסר על תנאי, פיצויים למתלוננים בסכום של 35 אלף שקלים ותשלום קנס בסכום של 2,500 שקלים.


האישה עבדה במספרה כקוסמטיקאית, ובמסגרת עבודתה גנבה צ'קים מלקוחות באופן שיטתי ובהיקף של עשרות אלפי שקלים, זייפה את חתימת הלקוחות על הצ'קים ומסרה אותם כתשלום עבור חובות שונים שצברה. במקרים רבים הצ'קים המזויפים נפרעו. במסגרת המשפט הודתה האישה במעשים, והצדדים הגיעו להסדר שלפיו היא תשלם פיצוי שיופקד בחלקו עוד לפני הטיעונים לעונש.


תסקיר שירות המבחן שהוגש בעניינה העלה כי מדובר באם לשני ילדים המתקיימת מקצבת נכות שהיא מקבלת מהמוסד לביטוח לאומי בשל מצבה הנפשי ואבחונה כסובלת ממאניה דיפרסיה. במהלך השנים היא סבלה מהתקפי מאניה שגרמו לה לרכוש מוצרים באופן אימפולסיבי, ולקחה הלוואות ללא ידיעתו של בן זוגה לצורך כך, עד שנאלצו למכור את דירתם לצורך החזרת החובות.


האישה נכנסה לחובות עקב רכישות אימפולסיביות שביצעה בהתקפי מאניה, והוכרזה כפושטת רגל


על רקע מחלתה הנפשית לקחה הנאשמת הלוואות ללא בקרה, ומצבה הכלכלי שלה ושל בן זוגה הלך והתדרדר. לאחר שביצעה את עבירות הגניבה הם הוכרזו כפושטי רגל וכעת הם נאלצים להיעזר בתמיכה מהמשפחה כדי להתקיים.


האישה מסרה כי לא הייתה מודעת לחומרת מעשיה בעת ביצוע העבירות ולא חשה פחד, וכי המקור לכך הוא עיוותי המחשבה שלה מחמת מחלתה. רק לאחר שנעצרה הבינה מה עשתה ופנתה לעזרה. כיום היא מקבלת תרופות פסיכיאטריות ומטופלת על ידי פסיכולוג ופסיכיאטר.


קצין המבחן התרשם כי כיום הנאשמת מודעת למצבה ולכך שהיא זקוקה לתרופות ולמעקב, ונוכח מצבה המורכב המליץ שלא לשלוח אותה למאסר בפועל אשר יכול לפגוע בשיקום שהיא עוברת. כמו כן העריך קצין המבחן כי הנאשמת לא תעמוד בעבודות שירות, ולכן המליץ על מאסר על תנאי ותשלום פיצויים.


המדינה טענה כי מכיוון שהאישה כשירה לעמוד לדין ונוכח העבירות החמורות שפגעו באנשים רבים, אין להתחשב במצבה הנפשי ויש לשלוח אותה למאסר בפועל למשך שנה.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מחשב סייבר, עבירות זיוף הונאה ומרמה
פורום רישום פלילי


לאחר ששמע את טיעוני הצדדים והתרשם מחוות הדעת הרפואיות, הגיע השופט למסקנה כי הפרעתה הנפשית של האישה פגעה ביכולתה להבין מה עשתה, ולכן יש מקום להקל בעונשה אף על פי שחלה עליה אחריות פלילית.


נוסף על כך, השופט מצא לנכון להקל בעונש מכיוון שהודתה במעשים בהזדמנות הראשונה ופעלה כדי לתקן את הנזק שגרמה. מסיבות אלו נגזר על הנאשמת לרצות 400 שעות בשירות לתועלת הציבור, ולשלם פיצויים בסכום של 35 אלף שקלים וקנס בסכום של 2,500 שקלים.


ת"פ 52796-03-12