צעיר תבע פיצויים בסכום של 100 אלף שקלים משתי נשים, בגין הודעות שרשמו בעמוד הפייסבוק שלו שבהן כינו אותו בוגדני ושקרן, לאחר שהתגלה להן כי יצא עם שתיהן במקביל. לפני שבוע (יום ד') דחה בית המשפט את תביעתו וקבע כי ההודעות שרשמו אינן חורגות מתחומי חופש הביטוי. לנוכח היקף ההוצאות המשפטיות, חויב התובע לשלם סכום של עשרת אלפים שקלים לכל אחת מהנתבעות.


לאחר שהנתבעות גילו כי הצעיר ניהל קשר עם שתיהן, הן רשמו בדף הפייסבוק שלו שהוא "גבר בוגדני", "דג מסריח" ו"שקרן פתולוגי". הצעיר שלגרסתו עובד בקידום מכירות באמצעות הפייסבוק טען כי ההודעות פגעו בשמו הטוב ובפרנסתו, מאחר שלקוחותיו והמוני אנשים אחרים המקושרים לדף הפייסבוק שלו נחשפו לדברים.


התובע הצהיר כי לא ניצל את הנתבעות כאשר יצא עם שתיהן במקביל, מאחר שמתחילת הקשר איתן הובהר כי מדובר רק ביחסי מין מזדמנים ולא בקשר רומנטי רציני, והציג הודעות שהחליף עם הנשים באותה תקופה כראיה לטענתו. הואיל ולא הטעה אותן כלל, לא הייתה כל הצדקה לפרסום הדברים שפגעו בו בצורה קשה.


שתי הנשים לא הכחישו שפרסמו את ההודעות האמורות, אך לגרסתן הצעיר שיחק ברגשותיהן, הטעה וניצל אותן בכך שאף על פי שהגדיר את הקשר איתן כקשר גופני בלבד, שידר להן מסרים סותרים בזמן הקשר במטרה שיחשבו כי הוא מעוניין בקשר רציני. לטענתן ההודעות שפרסמו בעמוד הפייסבוק הן אמת לאמיתה, ואף הוסרו זמן קצר לאחר מכן.


בית המשפט: הצעיר שידר לשתי הנשים מסרים סותרים שגרמו להן לחשוב כי הוא רוצה קשר רציני


מדברי הצדדים ומהראיות שהוצגו בפניו התרשם השופט כי הצעיר אכן שידר לנשים מסרים סותרים ונהג במניפולטיביות, ושוכנע כי הן לא היו מסכימות לנהל עמו קשר רומנטי אילו היו יודעות שהוא מנהל מערכת יחסים מקבילה עם אישה אחרת.


נוסף על כך גרס השופט כי אין סכנה שהאדם הסביר יחשוב שהקללות אשר הוטחו בצעיר אכן מתארות אותו, אלא יסיק כי מדובר בסכסוך אישי כלשהו בינו לבין הנשים, מה עוד שלא נראה כי באמת הייתה להודעות השפעה שלילית כלשהי על הצעיר או על עבודתו, אלא נראה כי הפריז מאוד ברמת השפעת ההודעות על פעילותו העסקית, שאף אותה לא הוכיח כלל.


השופט המשיך והוסיף כי התרשם שבהתנהגותו המניפולטיבית ובאדישותו לרגשותיהן גרם הצעיר פגיעה ממשית בנשים, וקבע כי בהקשר הכולל ההודעות אינן מהוות פרסום לשון הרע ואינן חורגות מחופש הביטוי, אף אם הן מנוסחות בוולגריות או בבוטות.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני אינטרנט | זכויות יוצרים באינטרנט
פורום לשון הרע


כאחרית דבר הוסיף השופט כי יש צורך ליצור חסמים שימנעו מאנשים לרוץ להליכים משפטיים מיותרים בגין כל הערה לא מנומסת שנזרקה לעברם, אשר גוזלים את זמנו של בית המשפט מהכרעה בעניינים עם חשיבות של ממש. לאחר דברים אלו דחה השופט את התביעה, וחייב את התובע לשלם לכל אחת מהנתבעות הוצאות משפטיות בסכום של עשרת אלפים שקלים.


ת"א 26252-10-12