צעיר לפני גיוס השתתף במטווח ירי במסגרת הכשרתו במכינה קדם צבאית תורנית, ולשם הגנה סופק לו נייר טישו כתחליף לאטמי אוזניים. במהלך הירי הטישו נשמט מאזניו והוא נפגע באזנו השמאלית כתוצאה מרעשי הירי וסובל כיום מטנטון חד צדדי.

 

בנסיבות אלה הגיש הצעיר תביעת פיצויים נגד המכינה הקדם צבאית וחברת הביטוח שלה עקב נזקי גוף שנגרמו לו כתוצאה מהתנהלות רשלנית והפרת חובת הזהירות כלפי משתתפי המכינה. בית משפט השלום בירושלים חייב בשבוע שעבר (יום ד') את הנתבעות לפצות את הצעיר בסך של 76,950 שקלים, בגין הנזק שנגרם לו.

 

בחודש פברואר 2005, השתתף התובע, יליד שנת 1986, במכינה קדם צבאית לקראת גיוסו לצה"ל. כאמור, במקום אטמי אוזניים הוא קיבל מהמדריך נייר טישו, אשר נשמט מאוזניו במהלך האימון. מיד לאחר המטווח החל להתלונן על אטימות באוזניים, ירידה בשמיעה ובהמשך התלונן גם על טנטון טורדני באוזן שמאל.

 

התובע הגיע להסכמה עם המכינה וחברת הביטוח שלה, כי הן לא יחלקו על אחריותן לנזקים שנגרמו לו כתוצאה מהאירוע, ואף הוסכם כי יופחתו 10% מסכום הנזק שייקבע, על חשבון שאלת האחריות.

 

מומחה רפואי מטעם בית המשפט קבע כי שיעור הנכות שנותרה לתובע כתוצאה מהאירוע היא בשיעור של 5% עקב טנטון באוזן אחת. המומחה ציין כי מדובר בפגיעת שמיעה קלאסית, שנגרמה מירי ללא הגנה על האוזניים, המתמקדת בתדרים גבוהים, וכיום קיים ליקוי שמיעה בצד שמאל עם התאמה לטנטון המלווה את אותו ליקוי שמיעה.

 

לאחר קביעת המומחה בנוגע לאחוזי הנכות הרפואית, נדרש בית המשפט להכריע מהי נכותו התפקודית של התובע ומהי הגריעה מכושר השתכרותו לצורך קביעת גובה הפיצויים.

 

הצפצוף הטורדני באוזן אחת מקשה על התובע להתרכז בעבודתו

 

בתום המכינה התובע התגייס לצה"ל, במקביל לשירותו ביחידת העורף החל ללמוד משפטים וסיים את לימודיו בהצלחה. כיום הוא מתמחה בעריכת דין, נשוי ואב לארבעה ילדים. חרף הישגיו המרשימים, ביקש התובע להציג את הפגיעה שממנה הוא סובל כפגיעה חמורה בעלת השלכה תפקודית מהותית בשיעור של כ- 15%. עוד הדגיש כי הטנטון מפחית את כושר השתכרותו, ואף צפוי לפגוע בהכנסותיו בעתיד. 

 

התובע ציין כי הוא מתקשה מאוד בעבודתו בשל הצפצוף התמידי באוזנו, אשר מפריע לריכוז ולמחשבה, מקשה עליו להירדם ובהעדר מנוחה בלילה הוא עצבני ביום שלמחרת. התובע תיאר את תחושתו כרחש תמידי של קונכייה צמודה לאוזן, וכזמזום רדיו בתום השידורים, ואף חש מתוסכל מכך שלא יצליח למקסם את יכולותיו במקצוע עריכת הדין בגלל ההפרעה של הטנטון.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית
פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד

 

בסופו של דבר קבע בית המשפט כי התובע זכאי לפיצויים בסך של 85,500 שקלים, בגין נזק לא ממוני, גריעה מכושר השתכרות, עזרת הזולת והוצאות שונות. בהתאם להסכמה בין הצדדים הנתבעות ישלמו לתובע 90% מהסכום, בסך של 76,950 שקלים, בצירוף הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בשיעור של 23.6%.

 

ת"א 33225-09-11