ילד להורים גרושים בן שמונה נקלע לסכסוך קשה בין הוריו, לאחר שהאם ביקשה להגר עמו לחו"ל ואילו אביו המתגורר בארץ סירב לכך בכל תוקף. לאחרונה דחתה השופטת בבית המשפט לענייני משפחה את בקשת האם, משיקולים של טובת הילד.


הוריו של הילד התגרשו בשנת 2008, ובהסכם הגירושין נקבעה משמורת משותפת. באותה עת הם התגוררו באותה עיר. כעבור שנה ביקשה האם לעזוב את העיר, ולכן עתרה לקבל משמורת בלעדית על הילד שיעבור להתגורר איתה, וכן הגישה תביעה למזונות עבורו.


בעקבות זאת ההורים הגיעו להסכם חדש, שלפיו עבר הילד למשמורת בלעדית של האם ואילו לאב נקבעו הסדרי ראייה. האב המשיך אף הוא בחייו, עבר להתגורר במקום אחר ונישא בשנית. בתקופה זו נמשכו הסדרי הראייה בינו לבין ילדו כרגיל.


יחסי הצדדים התדרדרו עם הזמן, והגיעו לנקודת שפל כאשר האב התלונן במשטרה שגרושתו השאירה את הילד לבד ללא השגחת מבוגר. בעקבות היחסים העכורים, בשנת 2013 הגיש הגרוש תביעה לקבל משמורת מלאה ולשינוי במזונות., ואילו האם התנגדה לכך.


בעוד תביעת המשמורת מתבררת בבית המשפט, הגישה הגרושה את תביעתה לאשר לה להגר עם הילד לאחת ממדינות אירופה, לאחר שנישאה מחדש לאזרח אירופאי ששהה בארץ לצורכי השלמת פוסט דוקטורט.


בעלה החדש של האם לא מצא עבודה בארץ, ולכן הם החליטו להגר למולדתו


התובעת טענה שבעלה אינו רשאי להתגורר או לעבוד בישראל מכיוון שהוא נמצא בארץ עם ויזת לימודים זמנית בלבד, אף שניסה למצוא עבודה בארץ. מצד שני, הוא קיבל הצעת עבודה נהדרת בחו"ל. הואיל ולא מצא חלופות לעבודה בארץ, הוא קיבל את העבודה ויחל לעבוד בה בקרוב.


נוסף על כך, התובעת מסרה כי היא בהריון ומצפה ללדת בקרוב, והבהירה כי בכוונתה להגר לחו"ל בעקבות בעלה ולא להישאר לחיות בנפרד ממנו בישראל. היא הביעה צער על כך שאין להם אפשרות להמשיך ולהתגורר בארץ מכיוון שהיא הייתה מעוניינת בכך, אך המציאות לא מאפשרת זאת.


האם סיפרה על היחסים הטובים שנרקמו בין הילד לבעלה החדש ועל תחושת הביטחון שהמשפחה החדשה מעניקה לו, כאשר לדעתה המעבר לחו"ל יתרום רבות לקטין שילמד שפה אחרת וייחשף לאורח חיים אחר ולאתגרים חברתיים שיחזקו אותו. היא הוסיפה שתוודא כי הילד ישמור על קשר יומיומי עם אביו בטלפון ובאינטרנט, ותדאג לשמר את הקשר החזק ביניהם.


מנגד, האב הביע התנגדות עזה לעזיבת ילדו, וטען כי גרושתו בעצם תעקור אותו מהסביבה שהוא רגיל אליה ומכל משפחתו, כל זאת רק כדי להישאר עם בן זוג שהיא מכירה שנה בלבד. הוא אף הביע חשש כי לילד ייגרמו נזקים נפשיים לנוכח העובדה שהאם עלולה להזניח אותו כפי שכבר קרה בעבר, בייחוד כאשר תטפל בתינוק חדש.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות הגבר | זכויות הגבר במשפחה
פורום משמורת | הסדרי ראיה ושהות


בית המשפט קיבל חוות דעת של מומחה, אשר בדק מהי טובת הילד והמליץ לדחות את התביעה. השופטת התחשבה בחוות דעתו ודחתה את התביעה, כאשר טובת הקטין עומדת לנגד עיניה, וקבעה כי הוא זקוק ליציבות ולא לטלטלה נוספת בחייו. השופטת ציינה שאינה מקלה בצערה של האם כתוצאה מהכרעה זו, אך היא שוכנעה שהשארת הילד עם אביו בארץ הוא הרע במיעוטו במקרה זה.


תמ"ש 30662-07-14