קונסולית לענייני עלייה במולדובה החליטה לעזור לאישה שסורבה לעלות לארץ, והנפיקה בעבורה תעודת לידה מזויפת של אמה בצורה שתאפשר לה אשרת עלייה ואזרחות ישראלית. שתי הנשים הודו והורשעו בעבירות זיוף, ובשבוע שעבר (יום ה') ניתן גזר הדין בעניינן בבית משפט השלום בבאר שבע. הקונסולית לשעבר תרצה מאסר בפועל של חצי שנה והאישה תיאסר למשך שלושה חודשים, וכן כל אחת מהן תשלם קנס בסכום של עשרת אלפים שקלים.


שתי הנשים קשרו ביניהן קשר לאחר שהאישה סורבה שוב ושוב לעלות ארצה על פי חוק השבות, והקונסולית נעזרה במזכירה דוברת רומנית בלשכתה כדי לזייף תעודת לידה של אם הנאשמת בצורה שתאפשר לה לקבל אשרת עלייה.


בעקבות הנפקת התעודה המזויפת האישה אכן קיבלה אשרת עלייה וכן אזרחות ישראלית. רק לאחר מכן התברר שבאמת הייתה זכאית לעלות לארץ, בעקבות הליך להוכחת אבהות שנערך בבית המשפט לענייני משפחה בארץ.


לאחר שהודו בעבירות, הופנו שתי הנאשמות להערכת שירות המבחן בעניינן. הנאשמת הראשונה ניהלה חיים נורמטיביים, הוכשרה במשרד החוץ והתגוררה במשך שנתיים במולדובה במסגרת שליחותה כקונסולית. לאחר ששבה לארץ הוכשרה כעובדת סוציאלית וכיום היא עובדת עבור הרשות למלחמה בסמים. היא הסבירה את מעשיה בתסכול הרב שחשה לנוכח אי הצדק שנגרם לאישה שסורבה לעלות.


קצין המבחן התרשם כי הקונסולית לשעבר בעלת מוסר עבודה גבוה וערכים תקינים, וכן היא לקחה אחריות על מעשיה וחשה אכזבה מעצמה ובושה. הוא סבר כי הסיכון לביצוע עבירות בעתיד נמוך מאוד והמליץ שלא להרשיע אותה, אלא רק לחייבה בעבודות שירות לתועלת הציבור.


התסכול והכאב שנבעו מהסירוב לאפשר לאישה לעלות הניעו את הנשים לבצע את העבירה


לגבי הנאשמת השנייה, אשר עלתה בשנת 2008 וכיום עובדת בסופרמרקט ותומכת בהוריה, התרשם קצין המבחן כי אין לה דפוסים עברייניים וכי היא מתחרטת על כך שהסתבכה בהליך פלילי. לגרסתה היא פעלה מתוך כאב ותסכול לאחר שסורבה שוב ושוב לעלות לישראל, וחשבה שחברתה הקונסולית תוכל לעזור לה לשנות את גורלה.


התביעה הדגישה את חומרת המעשים שביצעה הקונסולית בכך שניצלה את תפקידה כשליחת המדינה, אף על פי שבסופו של דבר התגלה כי האישה הייתה זכאית לעלות ארצה, מכיוון שהדבר לא היה ידוע בזמן ביצוע העבירות. לכן היא עתרה להרשיע אותה ולהטיל עונשי מאסר בפועל על שתי הנשים.


השופט התייחס אף הוא לחומרת העבירות במסגרת הכרעת הדין, בייחוד בנוגע לקונסולית שחתרה תחת האמון שניתן בה כעובדת ציבור בכירה, ובכך פגעה באמון הציבור ובדימויה הבינלאומי של המדינה.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מחשב סייבר, עבירות זיוף הונאה ומרמה
פורום ויזה לישראל | אזרחות ישראלית


השופט הדגיש כי עבירות הפוגעות באמון הציבור מחייבות ענישה משמעותית והטלת מאסר בפועל. עם זאת, הוא החליט להתחשב בעובדה שמדובר במקרה חד פעמי ובכך שהתגלה בדיעבד כי האישה הייתה זכאית לעלות לארץ כדין, וכן בעובדה ששתי הנשים הן אימהות לילדים קטנים ולקחו אחריות על המעשים. בנסיבות אלה נגזר על הקונסולית לשעבר לרצות מאסר בפועל של חצי שנה, ועל הנאשמת השנייה שלושה חודשי מאסר בפועל, וכן כל אחת מהן נקנסה בסכום של עשרת אלפים שקלים.


ת"פ 21175-09-12