בית משפט השלום בראשון לציון נדרש לקבוע מי גרם לתאונת דרכים בין מונית לרכב, כאשר שני הצדדים טענו שנהגו באור ירוק והצד השני נסע באדום וכך גרם לתאונה. ביום ה' הכריע בית המשפט כי נהג המונית אחראי ב-80% לקרות התאונה מאחר שהוכח כי הוא זה שנהג באדום, ואילו נהג הרכב השני אחראי אף הוא במידת מה, מכיוון שלא נכנס לצומת בזהירות הראויה. משכך חברת הביטוח של נהג המונית חויבה לשלם 42 אלף שקלים פיצוי וכן 5,000 שקלים הוצאות שכר טרחה, ואילו הצד שכנגד ישלם כ-6,000 שקלים פיצויים ו-1,400 הוצאות משפטיות.


התאונה אירעה כאשר המונית נסעה בנתיב השמאלי והרכב הפרטי נסע בכיוון הנגדי ופנה שמאלה, היישר אל תוך המונית. נהג המונית טען שחצה את הצומת בירוק במהירות נמוכה של 40 קמ"ש, ואז לפתע הרכב הגיע מולו במהירות לא סבירה, פנה וחצה את הצומת. נהג המונית ניסה לברוח ימינה אך לא הספיק, ואז המכוניות התנגשו. הוא המשיך וטען כי בדיוק כשהגיע לצומת התחלף הרמזור מאדום לירוק, כך שהוא לא הגיע לעצירה מוחלטת באותה צומת אלא המשיך בנסיעה.


עדת ראייה שנהגה ברכב סמוך העידה כי עמדה בנתיב הימני ליד המונית ברמזור אדום, כשפתאום הבחינה שהמונית נוסעת למרות הרמזור האדום. היא חזתה בתאונה שאירעה ממש מולה, ואף עצרה את הרכב ויצאה ממנו כדי לבדוק אם היא יכולה לעזור. לכך השיב נהג המונית כי היא הגיעה רק אחרי שהתאונה אירעה, ולכן אי אפשר להסתמך על עדותה.


אף שנהג המונית הוא זה שנסע באדום, הנהג השני אשם במידה מסוימת מכיוון שלא וידא שהצומת פנוי


גם נהג הרכב הפרטי טען שפנה שמאלה בצומת בזמן שהרמזור היה ירוק, כשלפתע הופיעה ממול המונית ופגעה בו בעוצמה שגרמה לרכב להסתובב. הוא העיד כי ביצע את הפנייה בזהירות ובמהירות של כ-20 קמ"ש. עם זאת הוא הודה כי אף על פי ששדה הראייה היה פתוח, הוא הסתכל רק לכיוון נסיעתו ולא על הנתיב ממול שהרכבים הנמצאים בו עומדים ברמזור אדום, ולכן לא הבחין במונית ולא יכול היה להימנע מהתאונה בזמן.


נהג המונית ניסה להטיל דופי בעדותה של העדה, וטען כי עצם העובדה שהגיעה לדיון עם נהג הרכב הפרטי והם אף שוחחו בטלפון לפני שהעידה, יש בה כדי להעלות חשד לגבי היעדר האובייקטיביות שלה. ואולם, בית המשפט דחה את טענתו.


בית המשפט שמע את גרסאות הצדדים ואת העדויות, והגיע למסקנה שנהג המונית הוא זה שנסע באור אדום. בית המשפט סבר שעדויות נהג הרכב הפרטי ועדת הראייה היו עקביות ואמינות, וקבע שככל הנראה נהג המונית לא הבחין שהרמזור התחלף לאדום כיוון ששוחח באותו הזמן עם הנוסע שהיה במונית, כך על פי עדותו.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות דרכים | פיצויים לנפגעי תאונות דרכים
פורום תביעת ביטוח


לאחר שנקבע כי נהג המונית גרם לתאונה מכיוון שנסע באדום, בית המשפט הטיל אחריות חלקית גם על הנהג השני, מאחר שלא וידא כראוי שהצומת פנוי לפני שביצע את הפנייה. כפועל יוצא מכך, נקבע שחברת הביטוח של הרכב הפרטי תשלם כ-6,000 שקלים וכן 1,400 שקלים עבור הוצאות משפטיות, ואילו חברת הביטוח של נהג המונית תחויב ב-42 אלף שקלים ובהוצאות משפטיות בסכום של 5,000 שקלים.


תא"מ 41999-02-14