קשיש כבן 78 הגיש תביעה כנגד עיריית נתניה לפיצוי עבור נזקי גוף, לאחר שנפל על מרצפת שבורה בדרך לביתו וכתוצאה מכך נפצע בקרסולו. בית משפט השלום בנתניה קיבל את התביעה בשבוע שעבר (יום ג'), וחייב את העירייה לפצות את התובע בסכום של 20 אלף שקלים, וכן לשלם הוצאות שכר טרחת עורכי דין בסכום של 3,500 שקלים.


הקשיש תיאר את נסיבות נפילתו, וסיפר שצעד ביום גשום מהשוק לכיוון ביתו דרך מעבר מקורה. הוא נתקל במרצפת שבורה שהייתה מלאה במים, ולאחר שרגלו נתקלה בה הוא החליק ונפל. כתוצאה מהנפילה נשבר קרסולו השמאלי, רגלו הייתה מגובסת במשך חודש וחצי ולאחר מכן הוא נזקק לטיפולי פיזיותרפיה.


גם אשתו של הפנסיונר העידה שבעלה הגיע הביתה רטוב ומבוהל. מבט אחד ברגלו הספיק לה כדי לדעת שהיא נפוחה מאוד כתוצאה משבר, והיא ניגשה איתו מיד לקבלת טיפול רפואי.


עד הגנה של העירייה טען כי המקום שבו החליק הפנסיונר הוא פסאז' במרכז מסחרי, והוא מוגדר כשטח פרטי שאינו מיועד למעבר הולכי רגל אלא לפריקת סחורות לעסקים במרכז המסחרי. עם זאת הוא הודה כי אנשים רבים הולכים הלוך וחזור בשטח זה בדרכם אל השוק וממנו, ובעצם מדובר במעבר שפתוח לציבור התושבים.


העירייה טענה לחלופין כי כלל לא מדובר במפגע, והקשיש החליק שם אך בשל גילו ומצבו הרפואי וללא קשר לתנאי השטח.


מעבר המוביל לשוק ומשמש הולכי רגל רבים הוא לא שטח פרטי


במסגרת הדיון סברה השופטת כי עדותו של הקשיש הייתה אמינה ואף נתמכה במסמכים הרפואיים שהגיש, ולכן קבעה שנפל על מרצפות שבורות בשטח שנמצא באחריות העירייה, אשר מהוות מפגע וסכנה למאות הולכי הרגל שצועדים שם מדי יום בדרכם לשוק ובחזרה.


עוד קבעה השופטת שעיריית נתניה התרשלה ולא נקטה אמצעי זהירות סבירים לתיקון המרצפות ולמניעת פציעתם של ההולכים ושבים, אף על פי שחלה עליה האחריות לעשות זאת כרשות ציבורית. היא דחתה את הטענה שמדובר בשטח פרטי מהסיבה שטענה זו אינה תואמת את הנסיבות ואת הוראות החוק, והצביעה על הראיות שלפיהן מדובר במעבר מרכזי מאוד והומה אדם, אשר התושבים מהלכים בו בחופשיות וללא הגבלה.


עם זאת, מכיוון שעל פי עדותו של הקשיש כי מדובר במסלול המוכר לו היטב ומשמש אותו רבות בדרכו לשוק ובחזרה לביתו, קבעה השופטת שניתן היה לצפות ממנו שיצעד במעבר ביתר זהירות, בייחוד כאשר מיהר להגיע לביתו עם הקניות באותו יום גשום. בנסיבות אלה קבעה השופטת אשם תורם בשיעור 20%.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד
פורום מימוש זכויות רפואיות כספיות


בסופו של דבר ולאחר ניכוי האשם התורם של הקשיש, קבעה השופטת את סכום הפיצויים שהעירייה תשלם בגין רשלנותה על סך של 20 אלף שקלים. נוסף על כך תישא העירייה בהוצאות המשפטיות ובשכר טרחת עורכי דין בסכום של 3,500 שקלים.


ת"א 38186-10-12