לקוחה של חברת ויזה כאל ביקשה לבטל עסקה שביצעה עם חברת קוסמטיקה עקב רכישת מוצרים שלא סופקו לה. אולם ויזה לא פעלה בהתאם לפנייתה, והחוב הלך והצטבר ואף ננקטו נגדה הליכי גבייה ועיקולים.

 

הלקוחה הגישה תביעה נגד ויזה בגין אי ביטול העסקה ועגמת הנפש שנגרמה לה בשל כך. בית משפט השלום בחיפה קיבל לאחרונה את התביעה וחייב את ויזה לפצות את התובעת בסך של 7,000 שקלים.

 

בתחילת שנת 2011 התקשרה התובעת בעסקה עם חברת קוסמטיקה לרכישת מוצרים בשווי של כ- 13,000 שקלים. הסכום היה אמור להיפרע בתשלומים חודשיים על סך של 180 שקלים. בפועל החברה לא סיפקה את המוצרים בהתאם לעסקה, והיא חייבה את התובעת מעבר לסכום החודשי המוסכם.

 

בחודש נובמבר 2012 פנתה התובעת לויזה וביקשה לבטל את החיובים החודשיים, אך ויזה לא פעלה בהתאם לאותה פנייה, למרות בקשותיה החוזרות ונשנות. עוד טענה התובעת כי למרות שפרעה חוב על שמה עבור כרטיס אשראי אחר, ויזה העבירה את העניין לטיפול משפטי, נקטה נגדה הליכי גבייה לרבות עיקולים, ואף הטרידה את בני משפחתה בגין החוב הנטען.

 

מנגד טענה הנתבעת כי העסקה נערכה בחודש יולי 2011, והיא עמדה על סך של 5,755 שקלים, שהיה אמור להיפרע ב 32 תשלומים על סך של 180 שקלים בחודש. עוד ציינה כי התובעת לא היתה זכאית להפסיק את החיובים החודשיים, אך למרות זאת היא השיבה לה את מלוא הסכום בו חויבה ממועד הודעת הביטול, ולכן אין לחייבה בהחזר כספי נוסף, מה גם שתוקף העסקה פג.

 

הנתבעת הודתה בדבר נקיטת הליכים נגד התובעת לגביית חוב שסולק, והשאירה לשיקול דעת בית המשפט לפסוק לה פיצויים בהתאם, ואף יממה לפני הגשת התביעה, ויזה השיבה לתובעת סך של 2,697 שקלים והפרשי ריבית בסך של 83 שקלים עבור חיובים חודשיים, שבהם חויבה בגין ביטול העסקה.

 

במהלך החקירה המשפטית נשאלה התובעת, אשר ייצגה את עצמה, ביחס לגובה הסכום בו חויבה לאחר הודעת הביטול והיא ענתה כי אינה יודעת לחשב סכום זה והפנתה בתשובתה לחשבון הבנק שלה, אולם לא טרחה לצרף את דפי החשבון הרלוונטיים.

 

בנסיבות אלה, כאשר התובעת אינה ידעה לומר מה הסכום שבו חויבה ולא הציגה כל ראייה לעניין זה, ומנגד חברת ויזה הציגה חישוב ברור הנתמך בחלקו בטענות התובעת עצמה, קבע בית המשפט שאין לחייב את הנתבעת להשיב מעבר לסכום שהוחזר לתובעת. עם זאת סבר כי אין לפטור את הנתבעת מכל אחריות בעניין ביטול החיובים עבור העסקה.

 

ביטול עסקה על ידי לקוח מזכה אותו בביטול חיובים בכרטיס אשראי

 

בית המשפט ציין כי על פי סעיף 10א' לחוק כרטיסי חיוב, ביטול העסקה על ידי הלקוח הוא אחד התנאים המזכים אותו בביטול החיובים באמצעות כרטיס האשראי. ומאחר שויזה התמהמהה בביטול החיובים החודשיים, לאחר קבלת הודעת הביטול ופניות חוזרות, היא נדרשת לפצות את הלקוחה.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית
פורום גביית חובות

 

בסופו של דבר קיבל בית המשפט את התביעה באופן חלקי, וחייב את הנתבעת לשלם לתובעת סך של 7,000 שקלים בצירוף הוצאות משפט. 

 

ת"א 25451-02-14