הורים לתלמידת בית ספר תיכון תורני לבנות דתיות, המוגבלים לנוע באמצעות כסא גלגלים, הגישו תביעת פיצויים בגין עוולה אזרחית נגד עיריית קרית אתא בשל אי הנגשת בית הספר לבעלי מוגבלות. בית משפט השלום בחיפה קיבל בשבוע שעבר (יום א') את התביעה, וחייב את העירייה לפצות את ההורים בסך של 20,000 שקל.

 

בחודש ספטמבר 2013 בתם של התובעים החלה ללמוד באולפנית בקרית אתא. כתשעה חודשים קודם לכן, הודיעו ההורים למנהל בית הספר ולמנכ"ל העירייה על כוונתם לרשום את בתם לבית הספר, ועל הצורך בהנגשת המוסד עבור בעלי מוגבלות.

 

לטענתם, כבר בשנת 2010, העירייה ידעה על הצורך בהנגשת מוסד הלימודים, בהקשרן של תלמידות אחרות, ואף התקיימה פגישה עם אדריכל ביוזמת התובעת, אשר במסגרת תפקידה היא מורשית נגישות שירות.

 

עם זאת העירייה לא קיימה את החובות המוטלות עליה מכוח החוק לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ולא הנגישה את בית הספר בהתאם. ואף חלפו ארבע שנים תמימות עד שבחודש יוני 2014 פרסמה העירייה מכרזים לביצוע עבודות ההנגשה. התובעים הביעו את מורת רוחם ותסכולם הרב מאי ביצוע ההנגשה, ועל כן טענו כי הם זכאים לקבלת פיצויים ללא הוכחת נזק.

 

מנגד טענה העירייה כי היא החלה בפניותיה למשרד החינוך אודות הנגשת בית הספר, כבר בשנת 2010 והיא פועלת מאז להנגשה והתאמה של בית הספר בהתאם לתקנות, ואף בחודש יוני 2014 החלה בביצוע עבודות ההנגשה עבור חדרי השירותים ולביצוע פיר הכנה למעלית.

 

עוד ציינה כי היא פעלה בשיתוף פעולה מלא עם התובעת והאדריכל מטעמה, אולם התכניות של האדריכל לקו בחסר, והיה צורך בתיקונים והשלמות על פי דרישות משרד החינוך. בסופו של דבר אושר תקציב הנמוך מסכום תכנית זו, והיא נאלצה לפנות לאדריכל אחר להכנת תכנית נוספת מתוקנת.

 

מוסד חינוך נדרש לבצע התאמות נגישות עבור תלמיד או הורה טרם תחילת הלימודים

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, התרשם בית המשפט כי בית הספר הונגש בחלקו, רק בשלהי שנת 2014, כשנתיים לאחר הודעת ההורים בדבר רישומה הצפוי של בתם לתיכון. על פי החוק והנהלים של משרד החינוך היה על העירייה לבצע את התאמות הנגישות מיד לאחר הודעתם, מבלי כל דיחוי נוסף.

 

בנסיבות אלה קבע בית המשפט כי העירייה הפרה את החובה המוטלת עליה כלפי התובעים. כמו כן קבע כי טענת העירייה לכך שפעלה בניסיון להגדיל את התקציב אינה מהווה הצדקה לעיכוב שארך כשנה וחצי בביצוע העבודות, לכן היא הפרה גם את חובת ההנגשה הכללית, מאחר שמדובר בפרק זמן החורג ממתחם הסבירות עם קבלת ההתחייבות התקציבית.

 

יש לך שאלה?

פורום רשלנות מקצועית
פורום זכויות כלכליות של ילדים עם צרכים מיוחדים והוריהם

 

בסופו של דבר חייב בית המשפט את עיריית קרית אתא לפצות את התובעים בסכום כולל של 20,000 שקלים, בצירוף הוצאות משפט בסך של 1,600 שקלים, ובשכר טרחת עורך דין בסך של 7,400 שקלים.

 

ת"א 29326-05-14