מה העונש הראוי לנאשם שנהג לצרוך אלכוהול ולהתנהג באלימות כלפי אשתו וארבעת ילדיו בדרך קבע? בשבוע שעבר (יום א') גזר בית משפט השלום בבאר שבע על הנאשם מאסר בפועל למשך 22 חודשים, וכן מאסר על תנאי של שנה אם יבצע עבירות דומות במשך שלוש שנים מיום שחרורו מהכלא.


על פי עובדות כתב האישום שהוגש כנגד הנאשם, שבהן הוא הודה, הוא נהג לשתות כמויות גדולות של משקאות אלכוהוליים, ותחת מעטה השכרות לתקוף את אשתו וילדיו.


במקרה אחד התחולל ויכוח בינו ובין אשתו לגבי שעת היציאה של הילדים, הוא איבד את השליטה ואיים על אשתו שירצח אותה תוך שהוא מנופף מולה בסכין.


במקרה אחר התעורר בו כעס על כך שהילדים מרעישים, ובעקבות זאת ניסה לחנוק את אחת מבנותיו וסטר לאחרת. כחודש לאחר מכן ביקש אחד הילדים לבקר חבר, אך הנאשם סירב, סטר לו וצעק עליו, ובהמשך הכה את אחיותיו שניסו להתערב לטובתו, הלם באגרופו באחת מהן ומשך בשערותיהן.


הנאשם הורשע בעבר באיומים במסגרת המשפחה


בעניינו של הנאשם הוגשו תסקירים שערך שירות המבחן, המפרטים את נסיבותיו האישיות. קצין המבחן התרשם כי התמכרותו לאלכוהול היא הגורם למתיחות שנוצרה בבית, וכן הצורך העז שלו בשליטה והרגשתו שאינו מקבל כבוד ראוי מילדיו.


בעבר ניסה הנאשם לעבור גמילה מאלכוהול, אך כעבור תקופה מסוימת שב לצרוך משקאות משכרים בכמויות גדולות. במסגרת מעצרו הוא שולב בטיפול גמילה בכלא, וקצין המבחן התרשם כי יוכל להצליח ולהשתקם רק בטיפול אינטנסיבי וארוך טווח שיציב לו גבולות ברורים, ומצא כי שהותו כעציר היא המסגרת המתאימה לכך, ולכן המליץ להשית עליו תקופת מאסר משמעותית.


במהלך המשפט עתרה התביעה לקבל את המלצות קצין המבחן ולהטיל על הנאשם מאסר בפועל של בין שנה וחצי ועד שנתיים וחצי, תוך שהדגישה כי ריצוי מאסר קצר בעבר לא הרתיע אותו מלשוב ולתקוף את משפחתו. לעומת זאת, ההגנה טענה שהטיפול אשר עבר הנאשם במשך מעצרו הוא מספק, וביקשה שלא להטיל עליו עונש נוסף.


תקיפת האישה והילדים אירעה בבית, דווקא במקום שאמור לתת תחושת ביטחון


השופט הקשיב לטענות הצדדים, ומצא לנכון להדגיש את עוצמת הפגיעה שחוו ילדיו ואשתו של הנאשם, מאחר שהפגיעה אירעה דווקא במקום שאמור להיות המוגן ביותר ולהעניק להם תחושת ביטחון.


סקירה של שורת פסקי דין שניתנו בגין עבירות דומות של תקיפת קטינים על ידי האחראים עליהם, העלתה כי יש לגזור עונש מאסר בפועל על הנאשם ולא להסתפק במעצר שכבר ריצה. השופט התחשב בכך שהנאשם מבקש טיפול ולקח אחריות על מעשיו, וכן בעובדה שמעשיו לא בוצעו באכזריות מיוחדת.


מנגד, נדרשה החמרה בעונש מכיוון שהנאשם השתמש בסכין כשאיים על אשתו, וכן כי תקף את משפחתו במסגרת צריכה רבת שנים של אלכוהול, כי לא מדובר באירוע תקיפה חד פעמי וכי גמילה במסגרת אזרחית לא עזרה לו לאורך זמן.

 

יש לך שאלה?

פורום אלימות במשפחה
פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר


בשיקול כולל של הנסיבות בחר השופט להטיל על הנאשם עונש מאסר של 22 חודשים, אשר יאפשר לשלבו בטיפול גמילה מאלכוהול, וכן מאסר על תנאי למשך שנה אם ינהג באלימות שוב כלפי משפחתו.


ת"פ 29724-04-14