בחיפוש שביצעה המשטרה בביתו של צעיר כבן 23 התגלה סם מסוג חשיש, ובהתאם לכך הוגש כנגדו כתב אישום בשל עבירת סמים. בית משפט השלום ברמלה החליט בשבוע שעבר (יום א') להתחשב בכך שהצעיר החזיק בסמים לצריכה עצמית וכן בעובדה שאין לו עבר פלילי, ולכן ביטל את הרשעתו והסתפק בהטלת עונש של 120 שעות שירות לתועלת הציבור, וכן קבע כי רישיון הנהיגה שלו ייפסל לשישה חודשים אם יבצע עבירת סמים נוספת בשנתיים הקרובות.


על פי תסקיר שירות המבחן שהוגש בעניינו, הצעיר מתגורר עם אמו והוא מחליף עבודות זמניות מדי פעם. אביו מרצה עונש מאסר, וזוהי אחת הסיבות לכך שהחל לצרוך סמים, כדי שלא ייאלץ להתמודד עם היעדרותו. קצין המבחן התרשם כי הוא מודה בכך שהוא מכור, והוא נכון לקבל טיפול ביחידה לנפגעי סמים.


כחצי שנה לאחר מכן הוגש תסקיר שני בעניינו, לאחר שהחל לקבל טיפול, וממנו עלה שהוא משתף פעולה באופן מלא ואמיתי, ואף מוסר בקביעות בדיקות שתן שמעידות כי חדל להשתמש בסמים. כמו כן נראה שהוא מתאמץ לשנות את חייו, ומצא עבודה מקצועית יותר המשפרת את מצבו הכלכלי.


קצין המבחן התרשם מכנותו של הנאשם להתחיל בחיים נורמטיביים, אך הדגיש שהוא נמצא רק בשלבים הראשוניים של הטיפול, והמליץ לבית המשפט שלא להרשיע אותו מפאת גילו הצעיר והעובדה שטרם התבסס מבחינה מקצועית, ולא להטיל עליו עונשים שיכולים לפגוע בשיקומו.


למרות טענת המשטרה כי נתפסה אצלו כמות גדולה, השופט התחשב בגילו הצעיר ובעברו הנקי


במסגרת טיעוני הצדדים לעונש, המשטרה טענה כי הצעיר החזיק חשיש בכמות גדולה במשקל 63 גרם, ויש להתחשב בכך לחומרה בגזירת העונש. כמו כן טענה המאשימה שהיעדר עבר פלילי וגיל צעיר אינם בהכרח מביאים למסקנה שניתן להימנע מהרשעתו.


הנאשם מנגד ביקש להתחשב בכך שהוא עובד, נקי מסמים והביע חרטה על מעשיו, וכן בגילו הצעיר ובעובדה שהוא רק מתחיל לבנות את חייו ואין לו הרשעות קודמות. גם התסקירים בעניינו מעידים שהוא מנסה לחיות חיים נורמטיביים, ושהליכי השיקום שלו מצדיקים חריגה מהענישה הנהוגה בדרך כלל במקרים כאלה.


השופט התייחס להנחיה שהוציא היועץ המשפטי לממשלה, שלפיה במקרה של נאשם העומד לדין בפעם הראשונה על עבירת סמים בשל צריכה עצמית, יש מקום להטיל עליו עונשים שונים כגון שירות לתועלת הציבור, טיפול שיקומי או צו מבחן, ולהימנע מהרשעתו.


יישום ההנחיה על המקרה הנדון העלה כי הנאשם עומד במבחנים שנקבעו לסיום ההליך ללא הרשעה, הואיל והוא החזיק בסמים לשימוש עצמי בלבד, וזאת אף על פי שלטענת המאשימה מדובר בכמות גדולה. כמו כן, מדובר בחשיש המשתייך לקבוצת הסמים הקלים, לנאשם אין רקע פלילי או עברייני וזו הפעם הראשונה שהוגש נגדו כתב אישום על עבירת סמים.

 

יש לך שאלה?

פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית
פורום סמים


לפיכך החליט השופט לסיים את ההליך בביטול ההרשעה, שעלולה לסגור בפני הנאשם דלתות שונות של עבודה או לימודים, והסתפק בהטלת צו שירות לתועלת הציבור של 120 שעות, צו מבחן לשנה, וחצי שנת פסילה על תנאי של רישיון הנהיגה, המקרה שהנאשם יבצע עבירות סמים נוספות.


ת"פ 20574-06-13