בחורה צעירה שביקשה למצוא חתן באמצעות סיוע של שדכנית, התאכזבה מהשירות שניתן לה, וטענה כי השדכנית כלל לא השתדלה למצוא עבורה בן זוג מתאים, לכן ביקשה לקבל את כספה חזרה בצירוף פיצוי בגין מפח נפש שנגרם לה. בית המשפט לתביעות קטנות בחיפה קבע בשבוע שעבר (יום ג') כי השדכנית הפרה באופן חלקי את הסכם ההתקשרות, לכן חייב אותה לפצות את התובעת בסך של 2,065 שקלים. 

 

בחודש אוקטובר 2010, פנתה התובעת למשרד שידוכים, בעקבות פרסומים בעיתון המקומי, במטרה למצוא בן זוג לחיים משותפים. לשם כך היא שילמה סך של 3,500 שקלים, עבור שירותי היכרויות למטרת נישואין לתקופה של שנה.

 

לטענת התובעת, השדכנית לא קיימה את ההסכם כמצופה וכמובטח, מאחר שכמעט ולא התקיימו פגישות בעקבות פניות ליצירת קשר. כמו כן, במהלך תקופת ההתקשרות היא הכירה בן זוג פוטנציאלי שלא באמצעות המשרד, וביקשה להקפיא את ההתקשרות, אולם בקשתה לא נענתה.

 

כחצי שנה לאחר תחילת ההתקשרות, שלחה התובעת מכתב אל משרד השידוכים וביקשה לבטל ההתקשרות החוזית שבין הצדדים. זאת בטענה כי ציפתה להכיר מספר רב של בני זוג פוטנציאליים, אולם האופציות שהוצגו בפניה היו מועטות, ואף חלקם לא התאימו לה, וכלל לא היו מנויים במשרד. בנסיבות אלה דרשה פיצויים בסך של 12,000 שקלים, עבור החזר התשלום ועגמת נפש שנגרמה לה.

 

מנגד טענה השדכנית, כי היא העניקה לתובעת שירות יעיל וטוב, אולם רצה הגורל, והדבר לא הניב קשר שהוביל לנישואין. לטענתה, התובעת מנסה לקבל כספה בחזרה, תוך שהיא עדיין מקבלת את השירות מכוח ההסכם. עוד ציינה כי התובעת חתמה על סעיף בחוזה, לפיו ידוע לה שאין באפשרותה לבטל את התשלום ולקבל את כספה בחזרה.

 

השדכנית הפסיקה את השתדלותה לאחר ניסיונות ספורים

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, התרשם השופט כי מדובר בחוזה שאינו בר ביטול בכל עת לפי רצון הלקוח, ונדרש להכריע האם השדכנית הפרה את התחייבותה מכוח ההסכם. לשם כך ביקש מהנתבעת להציג בפניו פרטים אודות כמות והיקף הפעולות אשר בוצעו במסגרת ההסכם.

 

מהדוחות עלה כי השדכנית הציעה לתובעת ארבעה בני זוג פוטנציאליים, שעם אחד מהם נוצר קשר שנמשך כחודש, ואחריו הוצע בן זוג נוסף. לאחר שהתובעת פנתה אל המשרד בכתב בנוגע להפסקת החוזה, ודרשה לקבל את כספה, הוצעו לה חמישה בני זוג פוטנציאליים נוספים.

 

השופט השתכנע כי בתחילת ההתקשרות אמנם נעשו מאמצים למצוא לתובעת שידוך ראוי, אולם ההשתדלות נפסקה לאחר מספר ניסיונות שלא צלחו. על כן פסק כי יש להורות על השבת מחצית מהתשלום עבור אותה השתדלות, שבוצעה באופן חלקי.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית
פורום דיני חוזים / הסכמים

 

עוד קבע כי סכום הפיצויים שדרשה התובעת, שהוא פי שלושה מהסכום אשר שולם, מופרז ואינו מידתי, לפיכך מצא לנכון לחייב את הנתבעת לשלם לתובעת סך של 2,065 שקלים, בצירוף אגרת המשפט בסך של 120 שקלים.

 

ת"ק 13431-07-14
 


עודכן ב: 03/02/2020