בית משפט השלום ברחובות גזר לאחרונה על אדם שהורשע באיומים על חוקר מס הכנסה, תוך ציון חומרת עבירת איומים כאשר היא מופנית כלפי עובד ציבור, עונש מאסר בפועל למשך חצי שנה, מאסר על תנאי לשלושה חודשים, קנס בסכום 500 שקלים ופיצוי למתלונן בסכום של 1,500 שקלים.


הנאשם, שכיר במשרד לראיית חשבון בן 44 ואב לשישה ילדים, הורשע עקב איומים חמורים שהשמיע כלפי החוקר שהגיע לביתו לבצע חקירה, שכללו בין היתר איומים שיוציא לו את הכבד, תזכורת לכך שישב בכלא והבטחה כי "יגיע אליו".


בתסקיר שירות המבחן שהוגש בעניינו תיאר הנאשם את חייו בצל מצוקה כלכלית וחובות רבים שצבר, אשר גרמו להתדרדרות הקשר עם משפחתו ולבעיות בריאות שונות שבגינן הוא שוהה כעת בביתו בחופשת מחלה. עקב מצבו הבריאותי הופסקו גם עבודות שירות שהחל לרצות.


קצין המבחן התרשם משיחות שערך עם הנאשם, אשר לא הופיע לכל הפגישות אלא רק לאלו שהיו סמוכות לדיונים משפטיים, כי הוא מתקשה לקבל חוקים שאין בהם היגיון בעיניו וכי הוא מתייחס אל גורמי סמכות וחוק בתוקפנות ובעוינות.


מלבד קצין המבחן, גם הממונה על עבודות השירות התרשם כי הנאשם אינו משתף פעולה, וכאשר נגזרו עליו בעבר עבודות שירות הוא נעדר רבות ללא אישור ולא שיתף פעולה עם המפקח. לפיכך מסר חוות דעת לבית המשפט כי הנאשם אינו מתאים לרצות את עונשו במסגרת של עבודות שירות.


הנאשם ביקש להתחשב בכך שאיים דרך הטלפון ולא התכוון לממש את האיום


המדינה טענה שיש לגזור עליו עונש מחמיר מכיוון שמדובר באיומים שהופנו כלפי עובד ציבור, וציינה את עברו הפלילי העשיר שכלל גם העלבת עובד ציבור, וכן את העובדה שלא הביע חרטה או לקח אחריות על מעשיו.


לעומת זאת, הנאשם ביקש להתחשב בכך שמדובר באירוע חד פעמי שלא תוכנן מראש, כי האיום התבצע דרך הטלפון ולא הייתה לו כל כוונה לממשו, ומיד אחרי שהשמיע את האיומים התנצל בפני החוקר. הוא אף ביקש להתחשב במצבו הכלכלי והנפשי ובעובדה שהוא מפרנס את משפחתו, והודה כי ייתכן ששגה במעשיו.


השופטת התייחסה לחומרת עבירת האיומים כאשר היא מופנית לעובד ציבור, מאחר שנסיבות אלו עלולות להוביל עובדי ציבור לפחד מלבצע את תפקידם הציבורי, ומכאן הדרך קצרה להפרת סדרי השלטון. בבואה לקבוע את מתחם הענישה, התחשבה השופטת בכך שהנאשם לא תכנן מראש את העבירה ואיים על החוקר בטלפון כאשר חש שאינו מצליח לסייע לאשתו וילדיו, וכן במצבו הרפואי ובפגיעה הכלכלית שתחווה המשפחה.

 

יש לך שאלה?

פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית
פורום כתב אישום במשפט הפלילי


מהצד השני, השופטת ציינה לחומרה את עברו הפלילי אשר כולל עבירות אלימות ועבירות שבוצעו כנגד עובד ציבור, את העובדה שהנאשם לא הביע צער או חרטה ולא לקח אחריות על מעשיו, את התנהלותו במשך המשפט שגררה את הימשכות ההליכים, ואת התסקיר השלילי שהוגש בעניינו.


לאחר שקלול כל הנסיבות, החליטה השופטת לגזור על הנאשם מאסר בפועל למשך חצי שנה, מאסר על תנאי של שלושה חודשים, קנס בסך 500 שקלים וכן פיצוי לחוקר המס בסכום של 1,500 שקלים.


ת"פ 1967-09