האם פושט רגל שהוא נכה בשיעור 100% זכאי להפטר על חוב המזונות לילדיו? לאחרונה הכריע בית המשפט המחוזי בחיפה כי נסיבותיו האישיות של החייב מצדיקות מתן הפטר לאלתר על כל חובותיו, כולל חוב המזונות, אף על פי שבדרך כלל צו הפטר אינו פוטר חייב מתשלומי מזונות.


החייב ביקש להכריז עליו כפושט רגל עקב חובות שצבר בסכום של יותר משני מיליון שקלים שהוא חייב ל-16 נושים, וכונס הנכסים לא התנגד לבקשתו.


השופטת בדקה אם לפני הליכי פשיטת הרגל נהג החייב בתום לב, על פי הכללים שהתפתחו בפסיקה בנוגע לפושטי רגל ומכוח פקודת פשיטת הרגל, החליטה לקבל את בקשתו על סמך עמדת הכונס ומבלי שנושיו התנגדו והכריזה עליו כפושט רגל. נוסף על כך, מאחר שמדובר בנכה בשיעור 100% הסובל משלל בעיות, ובהסכמתו של הכונס, ניתן לחייב גם הפטר לאלתר מכל חובותיו.


ואולם, התעוררה השאלה האם עדיין על החייב לשלם את חוב המזונות עבור ארבעת ילדיו, הואיל וחוב זה לא נמחק גם בעת קבלת הפטר.


החייב מתקיים מקצבת נכות מזערית של כ-1,000 שקלים לאחר ניכוי חוב המזונות


החייב עצמו ביקש שצו ההפטר יחול על החוב שסכומו כ-88 אלף שקלים, בטענה שהוא מקבל גמלה מהמוסד לביטוח לאומי בסכום של כ-1,100 שקלים, לאחר שמנוכים ממנה 2,000 שקלים עבור חוב המזונות, והוא חושש כי אם הביטוח הלאומי ימשיך לקזז את הסכומים מקצבת הנכות שלו, תישאר לו רק הכנסה מזערית שתרע את מצבו הקשה גם כך.


הוא הוסיף וטען כי מצבו הנפשי והבריאותי הולך ומתדרדר, לא נותר לו רכוש כלשהו או נכסים בעלי ערך ואף פוטנציאל ההשתכרות העתידי שלו שואף לאפס לנוכח מצבו, ולכן יש להתחשב בנסיבותיו ולהחיל את ההפטר גם על תשלום המזונות.


המוסד לביטוח לאומי הגיב לדברים אלה, וטען כי מתן הפטר לחייבים במזונות עלול לפגוע בקיומם של אלו הזכאים למזונות אשר המזונות הם לחם קיומם הבלעדי, ובסופו של דבר יפגע גם בקופת המדינה, אשר תיאלץ לשלם מזונות במקום החייבים.


עוד טען הביטוח הלאומי כי מתן הפטר באופן גורף יגרום לחייבים במזונות שלא לשלם אותם, בידיעה כי יוכלו לקבל הפטר במסגרת הליכי פשיטת רגל. עם זאת, במקרה הספציפי הזה הותיר הביטוח הלאומי את ההחלטה על הזכאות להפטר בידי בית המשפט, לנוכח מצבו הכלכלי, הנפשי והבריאותי של החייב.


במקרה הזה החייב צעיר יחסית, בן 49, ושניים מארבעת ילדיו הם קטינים שעדיין זקוקים לתשלום המזונות. עם זאת, הוא נכה בשיעור 100% ללא תקווה לשיפור במצבו וללא נכסים שניתן לממש מלבד קצבת הנכות שהוא מקבל מהביטוח הלאומי.

 

יש לך שאלה?

פורום הסדר חוב | מחיקת חובות
פורום כונס | כינוס נכסים


לאחר שבחנה השופטת את הנסיבות, היא קבעה שאכן מדובר בנסיבות יוצאות דופן אשר מצדיקות הפטר מחוב המזונות, ואם לא יינתן לו הפטר מהמזונות גם שאר ההפטר שניתן לו במסגרת ההליך יאבד כל משמעות. אי לכך הורתה השופטת על מתן הפטר מכל החובות, כולל חוב המזונות.


פש"ר 20540-08-11