מורה בבית ספר לחינוך מיוחד שהותקף על ידי אחד התלמידים הסובל מאוטיזם, הגיש תביעת פיצויים נגד משרד החינוך, בטענה כי הנהלת בית הספר לא סיפקה לו סביבת עבודה בטוחה, והאירוע היה עשוי להימנע אם ההנהלה היתה מקפידה על הפרדה בין קבוצות הבוגרים והנערים. בית משפט השלום בירושלים קיבל בשבוע שעבר (יום ג') את התביעה, וחייב את המדינה לפצות את המורה בסך של 146,700 שקלים בגין נזקיו.

 

בחודש יוני 2008, התובע, יליד שנת 1977, בעל 14 שנות ניסיון בחינוך מיוחד, בוגר תואר שני בתחום ההוראה והלמידה, היה בכיתה עם ארבעה מתלמידיו, יחד עם שאר התלמידים משכבת הבוגרים, אשר שוכנו אף הם באותה כיתה. המורה התכוון להעביר את הקבוצה לכיוון המטבח, במטרה ללמד אותם כיצד להכין סלט במסגרת שיעור כלכלת בית.

 

התלמיד התוקף, כבן 16 שנים, הסובל מאוטיזם ומפיגור בצורה קשה, שהה באותה עת בשירותים, והמורה ביקש מהסייעת לקרוא לו כדי שייטול חלק בפעילות. התלמיד היה נסער מההמולה ששררה במקום, ורק לאחר הפצרות רבות הסכים להיכנס למטבח. במהלך הפעילות תקף התלמיד את המורה תוך שהוא נוגח באפו, ובועט בעוצמה בידו.

 

כתוצאה מהתקיפה נגרם למורה שבר באף ובשורש כף יד ימין, ובשל כך נעדר מעבודתו למשך ארבעה שבועות. לטענת התובע, כאשר נכנס התלמיד למטבח הוא לא היה לחוץ, ואף החל לשטוף ולקצוץ את הירקות על פי הוראותיו, אולם בשל המעבר בין הכיתות הוא היה נסער ולכן התפרץ ותקף אותו.

 

התובע הפנה את האשמה כלפי הנהלת בית הספר, וטען כי התרשלה בכך שלא סיפקה לו סביבת עבודה בטוחה לצורך פעילות המיועדת לילדים אוטיסטים, ואף טען כי איחוד שתי כיתות לימוד של בני הנוער והבוגרים, לכיתה אחת, גרם לצפיפות והגביר את האלימות בקרב התלמידים, ועל כן הותקף במהלך עבודתו ונחבל בגופו.

 

ההנהלה טענה כי אין כל קשר בין איחוד הכיתות להתנהגות התלמידים

 

מנגד טענה הנהלת בית הספר כי מדובר באירוע נקודתי ובלתי צפוי, ואין קשר בין איחוד הכיתות לבין התנהגות התלמידים. עוד הוסיפה כי נקטה בכל האמצעים הסבירים העומדים לרשותה למניעת האירוע, וציינה שלפעילות התלוו סייעת ומרפאה בעיסוק, אשר הוכשרו בין היתר להתמודד גם עם אירועי אלימות.

 

בנוסף טענה כי יש להטיל על התובע אשם תורם משמעותי, נוכח ניסיונו הרב בטיפול עם נערים אוטיסטיים, ומאחר שהוא הכיר היטב את התלמיד ואת נטייתו לאלימות, ובחר להכניסו למצב מלחיץ.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, השתכנע בית המשפט כי כינוסם של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים לכתה אחת, במיוחד כאשר מדובר בקבוצות גיל שונות לחלוטין, היא בגדר התרשלות הן כלפי התלמידים הרגישים, והן כלפי מוריהם הצפויים לסיכון רב יותר בשל פרצי אלימות. ואף סבר כי התנאים בבית הספר והמעברים מפעילות לפעילות הגבירו את כעסיו ואלימותו של התלמיד התוקף.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות כלכליות של ילדים עם צרכים מיוחדים והוריהם
פורום תאונת עבודה

 

בנסיבות אלה קבע בית המשפט כי הנתבעת הפרה את חובת הזהירות המוטלת עליה כלפי המורה, ומצא כי קיים קשר סיבתי בין הפרת החובה לבין הנזקים שנגרמו לו. בנוסף קבע שיש לייחס לתובע אשם תורם בשיעור של 10% בשל אי נקיטת אמצעי זהירות, חרף העובדה שמדובר בתלמיד אלים. לפיכך המדינה תשלם לתובע סך של 146,700 שקלים בגין נזק לא ממוני, גריעה מכושר ההשתכרות ועזרת הזולת, בצירוף הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין.

 

ת"א 16808-03-11