תלמיד כיתה י"ב נפצע בכף ידו מהתפוצצות חזיז בחצר בית הספר, והגיש תביעה לפיצויים מהמדינה בגין נזקי הגוף. המדינה טענה כי אינה אחראית לפציעתו משום שהביא את החזיז מהבית כדי לפוצץ אותו בבית הספר, אך ביום ו' קבע בית משפט השלום בפתח תקווה שהוא זכאי לפיצויים מהמדינה בסכום של 450 אלף שקלים, ונוסף על כך חייב את המדינה לשלם את הוצאות שכר טרחת עורכי הדין בסכום של 106 אלף שקלים.


על פי עדותו של התלמיד, הוא סיים מבחן שהיה לו באותו יום ויצא לחצר בית הספר עם חברו, שם חיכו לחבר נוסף. באותו מועד היו תלמידים רבים נוספים בחצר. לפתע נזרק לעברו החזיז כאשר הוא אפילו לא הספיק לראות מי זרק אותו, ופגע בבטנו. הוא חשב שהושלכה לעברו אבן ותפס את החזיז, ובאותו רגע החזיז התפוצץ ופגע בבטנו ובכף ידו.


גם על פי עדותו של החבר שהיה לידו באותם רגעים, התאונה אירעה כשהמתינו בחצר בית הספר לחבר, והוא היה עד לכך שהנפץ נזרק לעברו של התובע והתפוצץ בידו. אף הוא לא ידע להגיד מי זרק את החזיז, מאחר שהיו תלמידים רבים שזרקו נפצים בחצר באותו רגע, והוסיף שתלמידים רבים נהגו לעלות על הגג ולזרוק משם נפצים על תלמידים אחרים בחצר.


התלמידים המשיכו להתפרע ולזרוק חזיזים אחד על השני גם בנוכחות המשטרה


אביו של התלמיד העיד שהודיעו לו כי בנו נפצע, וכשהגיע לבית הספר ראה הרבה ילדים זורקים חזיזים אחד על השני בתוך החצר, אף על פי שנכחה במקום משטרה וכבר הגיע אמבולנס לפנות את הנער לבית החולים.


התובע, ששייך לעדה הדרוזית, הצהיר שזריקת החזיזים היא דבר נפוץ בבית הספר בימים שלפני חג הקורבן, והאשים את המורים וההנהלה שידעו על כך ולמרות זאת לא ביטלו את המבחן שנערך באותו היום או העבירו אותו למקום חלופי, לא השגיחו על התלמידים המתפרעים ולא דאגו לביטחון התלמידים.


המדינה טענה לעומת זאת כי התיכוניסט הביא את החזיז מביתו לבית הספר, והוציא אותו במטרה להשליכו. באותו רגע החזיז התפוצץ בידו ולכן נפגע באצבעותיו. לטענתה, לפני שנפצע נהג להביא פעמים רבות חזיזים כדי לפוצץ אותם בחצר התיכון, מנהל בית הספר הזהיר אותו שוב ושוב בעבר ואף המשטרה הייתה מעורבת בעניין. התלמיד התנגד לטענה זאת, והצהיר שמעולם לא זרק נפצים.


הנפץ הושלך לעבר התובע על ידי אחד מהתלמידים האחרים


השופטת בדקה את גרסאות הצדדים, והכריעה כי התובע הצליח להוכיח את גרסתו כפי שהוצגה בעדותו ובעדות חברו. מאחר שהיו עדויות רבות לכך שתלמידים רבים זרקו נפצים בתוך שטח בית הספר, גם לפני שהנער נפצע וגם לאחר מכן, קבעה השופטת כי הנפץ הושלך על ידי אחד מהתלמידים ולא היה שייך לתובע עצמו.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות תלמידים וזכויות בגין ביטוח ילדים וסטודנטים
פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד


כמו כן, השופטת קבעה כי תופעת זריקת הנפצים בבית הספר הייתה ידועה היטב למשרד החינוך ולהנהלת בית הספר, ואלו לא עשו מספיק כדי לעצור אותה. מכיוון שלא הצליחו לשמור על ביטחון התלמידים באמצעות נקיטת אמצעי זהירות מספיקים, קיבלה השופטת את התביעה, וחייבה את המדינה והמועצה המקומית לשלם לתלמיד פיצויים בסכום של 450 אלף שקלים, וכן לשאת בשכר טרחת עורכי הדין בסכום של 106 אלף שקלים.


ת"א 48173-11-13