צעיר שהורשע בביצוע שוד של נהג מונית, ונגזרו עליו 18 חודשי מאסר בפועל, הגיש ערעור וביקש להקל בעונשו, בשל הליך שיקום שעבר במרכז לטיפול בנוער. בית משפט העליון קיבל השבוע (יום א') את הערעור באופן תקדימי, וקבע כי עונש המאסר יעמוד על 6 חודשים וירוצה בדרך של עבודות שירות.

 

בחודש ספטמבר 2013, המערער וחברו שדדו נהג מונית באיומי סכין ונטלו ממנו 500 שקלים במזומן. לאחר כשלושה חודשים המערער נעצר, והודה באשמה בעת חקירתו במשטרה, ואף הודה בבית משפט בכתב אישום מתוקן במסגרת הסדר טיעון.

 

מתסקיר שירות המבחן הראשון עלה כי למערער טרם מלאו 21 שנים. בילדותו חווה פגיעה מינית, ולא גויס לצה"ל בשל מעורבותו בפלילים ושימוש בסמים. בעקבות המלצת קצין המבחן המערער החל בהליך שיקומי משמעותי במרכז טיפולי לנוער הנמשך עד עצם היום הזה.

 

מהתסקיר המשלים עלה כי המערער השתתף בהצלחה בהליך של צדק מאחה, אשר במסגרתו קרא בפני נהג המונית מכתב התנצלות, ושילם לו פיצויים בסך של 1,500 שקלים. קצין המבחן התרשם מהשינוי שחל בהתנהגותו, לכן המליץ להימנע משליחתו למאסר בפועל, ולהטיל עליו עונש מוחשי קצר של מאסר בעבודות שירות, מאסר מותנה וצו מבחן למשך שנה.

 

כמו כן, העובדת הסוציאלית המלווה את המערער במרכז הטיפול, תיארה את ההתקדמות המשמעותית שחלה אצלו, וטענה כי מדובר במקרה המוצלח ביותר של שיקום שבו נתקלו במסגרת המרכז, הכולל שינוי חיובי בהתנהגות ובדרך חשיבה.

 

במהלך הדיון בבית המשפט המחוזי, המערער הביע חרטה על מעשיו, וביקש מהשופט להתחשב בנסיבות חייו הקשות והשיפור בהתנהלותו. בית המשפט קבע כי שיקול השיקום מצדיק אמנם התחשבות בעונש, אך לא סטייה ממתחם הענישה ההולם בעבירת שוד חמורה שבה הורשע, מאחר ששיקול השיקום אינו יכול לגבור לחלוטין על שיקולי הענישה האחרים.

 

בנסיבות אלה גזר עליו המחוזי 18 חודשי מאסר, 6 חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים, כשהתנאי הוא שלא יעבור עבירת רכוש או אלימות, ואף קבע כי אין מקום לחייבו בתשלום פיצוי נוסף למתלונן, בנוסף לפיצוי שסוכם במסגרת ההליך של צדק מאחה.

 

בעקבות המלצת בית המשפט ושירות המבחן, המדינה הסכימה לעכב את מרכיב המאסר בפועל באופן שיאפשר את המשך התהליך השיקומי.

 

בעת הערעור, ציין שירות המבחן כי הטיפול סייע למערער להימנע משימוש בסמים לתקופה ממושכת, והמליץ להטיל עליו עונש מאסר שירוצה בדרך של עבודות וצו מבחן לשנה, ובמהלך תקופה זו הוא ימשיך את השתתפותו במרכז ויבצע מעקב בדבר השימוש בסמים.

 

המדינה הדגישה את חומרת העבירות, וסברה שיש לדחות את הערעור, בטענה כי בזכות הכוחות שגייס במסגרת התהליך השיקומי, המערער יוכל להתמודד כעת עם הצורך לרצות עונש מאסר בגין ביצוע מעשיו.

 

העליון קבע כי יש הצדקה לסטייה ממתחם העונש עקב תהליך השיקום

 

לאחר לבטים רבים, הגיע בית המשפט העליון להחלטה שדין הערעור להתקבל בנסיבות מיוחדות ויוצאות דופן, וקבע כי בשל תהליך השיקום המוצלח לנוכח מהלך חיים מורכב וקשה, יש להצדיק סטייה ממתחם העונש ההולם.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום משפט מנהלי, עתירות, בג"צ ורשויות מקומיות

 

בנסיבות אלה קבע בית המשפט כי עונש המעצר יקוצר ל - 6 חודשים, וירוצה בדרך של עבירות שירות, והעמיד את צו המבחן לתקופה של שנה וחצי. בית המשפט הדגיש כי פסק דין זה אינו מבטא שינוי במדיניות הענישה בכל הנוגע למעשי שוד בכלל, ולמעשי שוד של נהגי מוניות בפרט, החשופים באופן מיוחד להיפגע בדרך זו. אולם, במקרה זה, קבע כי השיקום הפך למציאות שלא ניתן להפנות לה עורף.

 

ע"פ 779/15