מה העונש הראוי לעוזרת בית שגנבה מביתם של מעסיקיה תכשיטים ומזומן בשווי של מאות אלפי שקלים? לאחר שנגזר עליה לרצות שירות למען הציבור בהיקף 220 שעות, המדינה ערערה על קולת העונש, וביום ה' התקבל הערעור פה אחד בבית המשפט המחוזי בחיפה. בסופו של דבר תרצה העוזרת מאסר בפועל למשך שנה וארבעה חודשים, ותפצה את המתלוננים בסכום של 9,000 שקלים כפי שנקבע בפסק הדין הקודם.


העוזרת גנבה כסף ותכשיטים מביתם של מעסיקיה בזמן שעבדה שם בשווי 137 אלף שקלים, והורשעה בגניבה בידי עובד. במהלך המשפט הקודם שהתנהל בעניינה היא טענה בחקירתה כי מדובר במעידה חד פעמית וכי כל מעסיקיה בעבר היו שבעי רצון מעבודתה, אך אז נחשף כי כבר הורשעה בעבר כמה פעמים בעבירות דומות, לאחר שגנבה רכוש מבתים שבהם עבדה כעוזרת בית.


אף על פי כן החליט בית המשפט בהליך הקודם לאמץ את המלצת שירות המבחן בעניינה, משיקולי שיקום, ולהסתפק כאמור בשירות למען הציבור ובתשלום פיצוי למתלוננים.


המדינה התרעמה על קולת העונש והגישה את הערעור בבקשה להחמיר אותו משמעותית. היא דרשה לשלוח את הנאשמת למאסר בפועל וכן להוסיף על כך את כל עונשי המאסר בפועל שרבצו עליה מאז שהורשעה בעבר.


העוזרת ביקשה לא לשנות את גזר הדין שכבר הוטל עליה, והדגישה את הצורך לעזור לה להשתקם ולהתחשב בבעיותיה המשפחתיות והאישיות. היא טענה שעונש מאסר בפועל עלול להרוס אותה ואת משפחתה, והסבירה את הנסיבות הקשות של חייה שגרמו לה לבצע את המעשים, לרבות בריאות לקויה והפעלת לחצים על ידי בעלה.


עוזרת הבית ניצלה את אמונם של המעסיקים, וגנבה ממגירה במטבח עשרה תכשיטים ומזומן


הרכב של שלושה שופטים דן בערעור, והזכיר כי יש מקום להתערב בפסיקות קודמות רק במקרים קיצוניים של חריגה מהעונשים הניתנים במקרים דומים. ניתוח של הראיות וטענות הצדדים העלה כי אכן במקרה זה צריך להתערב בקביעת העונש הראוי ולהחמיר אותו.


גניבה בידי עובד היא עבירה חמורה יותר מגניבה סתם, והשופטים הדגישו כי העוזרת ניצלה את אמון מעסיקיה כאשר גנבה ממגירה בביתם עשרה תכשיטים וכסף מזומן בשווי רב כל כך, לאחר שעבדה אצלם במשך כשנתיים. לאור חומרת המעשים, גם אם עברה היה נקי צריך היה לגזור עליה עונש חמור ממה שנקבע.


חמור מכך, העוזרת הודתה במעשיה רק כשהבינה שהגניבה הקודמת שביצעה עומדת להיחשף, היא לא השיבה למעסיקיה את מרבית הרכוש שגנבה, ואף הגדילה לעשות כשניסתה לטעון ששווי הרכוש הגנוב קטן יותר משוויו האמיתי.


השופטים הוסיפו כי במקרים של גניבה ממעסיק שבוצעה עבור בצע כסף ניתן משקל רב להרתעה הגלומה בעונש כדי לנסות ולמנוע עבירות דומות, וכן לחובה להגנה על נפגעי העבירה, ומשקל זה בא על חשבון התחשבות בנסיבות האישיות של העבריין.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי
פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית


לאור זאת התקבל ערעור המדינה פה אחד, והוטל על העוזרת לרצות מאסר בפועל של 16 חודשים. כמו כן הוטלו עליה שישה חודשי מאסר על תנאי, והוחלט שהפיצוי בסכום של 9,000 שקלים אשר נקבע בהליך הקודם יישאר על כנו.


ע"פ 59265-01-15