לאחר שתביעתה לקצבת נכות מהמוסד לביטוח לאומי עקב פציעה בגב בעבודה נדחתה, הגישה העובדת ערעור על החלטת הוועדה הרפואית בטענה שהופלתה על רקע השמנת יתר. בשבוע שעבר (יום ג') החליט בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע לאמץ את ההסכמה שהושגה בין הצדדים ולהחזיר את התביעה לבחינה חוזרת של הוועדה, והדגיש כי על הוועדה להסביר את הרלוונטיות של משקל גופה של המערערת למצבה הרפואי.


המערערת הגישה את תביעתה להכרה בפגיעה בעבודה לאחר שהחליקה בעבודה ונפגעה בגבה. עניינה נדון לראשונה בשנת 2013, ואז קבעה לה הוועדה הרפואית נכות זמנית בלבד בשיעור 20%. העובדת ערערה על כך, והצדדים הסכימו במסגרת פסק דין כי עניינה יוחזר לבדיקה חוזרת של שיעור הנכות.


בתום הבדיקה החוזרת קבעה הוועדה כי המערערת אינה סובלת מנכות קבועה, דחתה את תביעתה וקבעה את שיעור הנכות על 0%.

בממצאי הבדיקה נרשם כי מדובר באישה כבדת גוף הסובלת מהשמנת יתר חולנית עם עבר עשיר של כאבי גב המקרינים לרגליים, ופגיעתה מהנפילה הנוכחית גרמה רק לחבלה סתמית.


לאור זאת הגישה העובדת את הערעור, בטענה כי דחיית הוועדה נבעה משיקולים זרים וכי היא הפלתה אותה בשל השמנת יתר, לא התייחסה באופן ענייני לרישומים הרפואיים שהציגה ולא נימקה את הדחייה מעבר לציון הפגיעה כ"סתמית". על כן היא ביקשה להשיב את עניינה לוועדה רפואית בהרכב אחר.


האם משקל גופה של המערערת הוא נתון רפואי רלוונטי?


הביטוח הלאומי הסכים לבדוק שוב את תביעתה לפיצויים תוך התייחסות עניינית לחוות הדעת הרפואית שהגישה, אך סירב להשיב את העניין לוועדה בהרכב אחר והכחיש שהופלתה על רקע משקל גופה, בטענה שמדובר בנתון רפואי שהשפיע על פציעתה.


השופטת שמעה את טענות הצדדים והחליטה לאשר את ההסכמות שהושגו בין הצדדים, מבלי לקבל את הטענה כי מקור דחיית התביעה להכרה בנכות הוא באפליה על רקע השמנת יתר.


כמו כן, השופטת סברה כי לא ניתן לקבוע בצורה נחרצת שמקור רישומי הוועדה הרפואית הוא בדעות קדומות וביחס מזלזל כלפי משקל גופה של המערערת, מבלי לאפשר לוועדה עצמה להסביר את הרישומים האמורים ואת הרלוונטיות שלהם לתביעה, והתרשמה כי ההערות בנוגע להשמנת היתר של המערערת בהחלט יכולות להתפרש גם באופן שיש לו רלוונטיות לקביעות רפואיות בקשר למצב גבה וברכיה.


משכך הגיעה השופטת למסקנה כי יש לתת לוועדה אפשרות להסביר את רישומיה לפני קביעה נחרצת כי הפלתה את המערערת על רקע משקלה, וקבעה שהעניין יוחזר לבדיקה חוזרת ללא צורך בקביעת הרכב אחר לוועדה.

 

יש לך שאלה?

פורום אובדן כושר עבודה
פורום תאונת עבודה


עם זאת השופטת הדגישה כי הוועדה חייבת לעיין בחוות הדעת הרפואית שהגישה המערערת ולהתייחס אליה בצורה מנומקת ומפורטת, וכן הורתה לה לפרט ולהסביר את התייחסותה למשקלה העודף ואת הרלוונטיות שלה למצבה הרפואי. כמו כן נקבע כי הוועדה תסביר מדוע עברה הרפואי משפיע על פגיעתה ועל מצבה הנוכחי, ותקבע את שיעור נכותה כדת וכדין וללא שיקולים זרים.

ב"ל 17219-06-14