תלמידת כיתה ו' בבית ספר תורני קהילתי ביבנה נפצעה בעינה כתוצאה מפגיעת אבן, שיידה לעברה תלמיד במהלך ההפסקה. בית משפט השלום בראשון לציון הגיע בשבוע שעבר (יום א') לכלל מסקנה, כי האחריות לקרות האירוע רובצת במלואה לפתחם של משרד החינוך והנהלת בית הספר, והם ישלמו לתובעת פיצוי בסך של 611,000 שקלים בגין הנזק שנגרם לה.

 

בחודש נובמבר 2006, במהלך ההפסקה התובעת, ילידת שנת 1994, שהתה בכיתתה, כאשר לפתע נזרקה אבן על ידי תלמיד בית הספר, מהחצר אל תוך הכיתה, דרך החלון. האבן פגעה בעינה של התובעת ונגרם לה נזק גוף.

 

מיד לאחר האירוע, התובעת יצאה מחוץ לכיתה אל הרחבה הפנימית של בית הספר, שם פגשה את הסייעת לתלמידי החינוך המיוחד מטעם עיריית יבנה, אשר היתה אמורה להיות בחצר בית הספר ממנה הושלכה האבן, והיא ליוותה את התובעת לחדר מורים לצורך קבלת טיפול רפואי ראשוני.

 

הנהלת בית הספר טענה כי אין להטיל אחריות לפתחה, מאחר שהיא פעלה כראוי בכך שחילקה את בית הספר לאזורי השגחה, ובכל אזור מונה מורה תורן, לצורך השגחה על התלמידים במהלך ההפסקות.

 

עוד טענה כי האחריות לאירוע רובצת במלואה לפתחה של העירייה, שהיא מעסיקת הסייעת, מכיוון שהסייעת לא נכחה בחצר בית הספר במועד האירוע, על אף ששימשה כמורה תורנית באותה שעה, ואף הוצבה באזור הסמוך לחלון הכיתה בה שהתה התובעת, לפיכך היא התרשלה במילוי תפקידה.

 

מנגד טענה העירייה כי לא הוכח שהסייעת התרשלה, מאחר שאין כל רישום או תיעוד לכך שהיא אכן שימשה כמורה תורנית בחצר בית הספר בעת התאונה. העירייה טענה כי האחריות לאירוע רובצת לפתחו של משרד החינוך, עקב ההחלטה בדבר שיבוץ מורים תורנים והאחריות למעשיהם של המורים מונחת על כתפי הנהלת בית הספר.

 

התובעת העידה כי מיד לאחר שנפצעה, היא יצאה מהכיתה ופגשה ברחבת בית הספר את הסייעת, לכן לדעתה לא סביר כי היא היתה באותה שעה בחצר בית הספר, בשל המרחק שבין החצר לרחבה הפנימית. התובעת הוסיפה כי ככל הנראה לא היתה כל מורה תורנית אחרת בהפסקה, שכן הילדים שהיו בחצר השתוללו ורבו ביניהם ואף קפצו מהחלונות.

 

לא הוכח כי הסייעת מטעם העירייה התרשלה במילוי תפקידה

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, השתכנע בית המשפט כי לא הוכח שהסייעת שימשה כמורה תורנית בחצר בית הספר בעת האירוע, לכן אין מקום לקבוע כי התרשלה במילוי תפקידה. בנוסף התרשם כי לא שהתה מורה תורנית אחרת בחצר כדי להשגיח על התלמידים בזמן ההפסקה, לפיכך מצא להטיל מלוא האחריות לאירוע על משרד החינוך והנהלת בית הספר, כמי שאמונים ואחראים על בטחון התלמידים.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות תלמידים וזכויות בגין ביטוח ילדים וסטודנטים
פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד

 

בסופו של דבר קבע בית המשפט כי משרד החינוך והנהלת בית הספר ישלמו לתובעת את סכום הפיצוי עליו הוסכם בין הצדדים בישיבת ההוכחות בסך של 611,000 שקלים, בצירוף הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין.

 

ת"א 58584-01-12