האם יש להתחשב בגבר שהורשע באלימות כלפי אשתו שהחלה שבועיים בלבד אחרי שנישאו, אשר ערער על חומרת העונש שנגזר עליו, שכלל מאסר בפועל למשך שנתיים ופיצוי בסכום 20 אלף שקל לאישה? בשבוע שעבר (יום ב') החליט בית המשפט המחוזי להקל על המערער במידת מה, והפחית את תקופת המאסר שלו לשנה וחצי.


השניים נישאו בשנת 2011, ובמהלך השנה שלאחר מכן תקף הבעל את אשתו באופן פיזי ומילולי, כאשר אירוע התקיפה הראשון התרחש רק שבועיים אחרי יום נישואיהם. המקרה החל בזריקת מגש עם אוכל וכוסות לעבר האישה, אשר לא פגע בה אך גרם לה להתחיל לבכות. הבעל איים עליה כי אם לא תפסיק לבכות הוא יכה אותה, וכך אכן עשה. הוא היכה אותה בפניה וגרם לה לחבלות בעין, תפס אותה בשיערה והמשיך במכותיו עד שהתעלפה.


כאמור, במשך השנה החולפת המשיך המערער לתקוף את אשתו. על פי העובדות שבהן הודה והורשע, במקרים שונים הוא נהג לסטור לה ולמשוך בשערותיה, השליך עליה קומקום מלא במים רותחים, הטיח את ראשה ברצפה ואיים עליה שתפסיק לבכות תוך שהוא מנפנף לעברה במספריים. כתוצאה ממעשיו האישה נשרטה בצווארה, נשברה לה שן ולחייה התנפחה.


הבעל המכה לא הסתפק בכך ואף איים על אחיה של אשתו, יצא לעברו כשהוא אוחז בסכין וצעק למתלוננת שהוא מתכוון לשחוט את אחיה.


צריך להתחשב בהליך הטיפולי שהחל לעבור הבעל המכה?


כאמור, בגזר הדין הוטלו עליו 24 חודשי מאסר בפועל ופיצוי כספי לאישה, והוא הגיש ערעור על חומרת העונש. הוא טען שבית המשפט החמיר עמו יתר על המידה, וביקש להתחשב בכך שהחל בטיפול שיקומי והוא מעוניין לסיים אותו בהצלחה.


לטענתו, בעקבות הטיפול שהוא עובר עכשיו הוא מבין את משמעות מעשיו, והסביר כי מאחר שמעולם לא ריצה מאסר בפועל, גם הוא עצמו וגם החברה יכולים לצאת נשכרים משיקומו מבלי שייאלץ לשבת מאחורי סורג ובריח.


הרכב של שלוש שופטות דן בערעורו ושקל את טיעוניו. השופטות ציינו שאמנם שילובו בהליך טיפולי מבורך, אך הוא אינו משנה את התמונה הקשה שעולה מדפוסי התנהגותו כלפי אשתו. הן פירטו את אותם דפוסי אלימות אשר החלו שבועיים בלבד לאחר הנישואין, כאשר נהג כלפי אשתו בברוטליות רבה וסיכן את חייה.


השופטות מצאו חומרה יתרה בכך שהמערער הרחיב את מעגל האלימות ותקף גם את אחיה של אשתו, וציינו שבעברו כבר הורשע בתקיפת בת זוגו הקודמת, כך שהחשש מהישנות המעשים אינו תיאורטי אלא מעשי.

 

יש לך שאלה?

פורום אלימות במשפחה
פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית


עם זאת הוחלט להקל בעונשו במידה מסוימת, גם בשל העובדה שהוא החל בטיפול ומתוך תקווה כי השתלבותו בהליך תימשך, וגם ניתן משקל מסוים לעובדה שמדובר במאסרו הראשון אשר עלול להיות טראומתי, בתקווה שילמד את הלקח גם אם תקופת המאסר תקוצר. מסיבות אלה הפחיתו השופטות את תקופת המאסר ל-18 חודשים, והותירו את יתר חלקי העונש בעינם.


עפ"ג 4445-02-15