בית הדין הרבני בחיפה דן בתביעת גירושין שהגיש קשיש בן 86 מאשתו בת ה-76, אל מול בקשתה של אשתו לשלום בית ובכרוך לכך לחיוב בעלה במזונותיה. לאחר שמיעת טענות הצדדים, נקבע ביום ד' שבני הזוג צריכים להתגרש, והקשיש חויב לשלם לאשתו 800 שקלים מדי חודש כפיצוי בגין הכתובה.


בני הזוג נישאו בשנת 2010 כנישואים שניים לאחר שהתאלמנו מבני זוגם הראשונים, כאשר הבעל היה בן 81 באותה עת והאישה בת 71. לבני הזוג אין ילדים משותפים, אך לקשיש יש שני בנים ובת מנישואיו הראשונים, כאשר הוא מסייע כלכלית לבתו הנכה הזקוקה לטיפולים רפואיים, ואילו לאישה חמישה ילדים בוגרים מנישואיה הראשונים, אחד מהם מתגורר בבניין שבו התגוררו השניים לאחר שנישאו. ילדיו של הבעל התנגדו לנישואי השניים ולא השתתפו בטקס הנישואין.


הקשיש הוא גמלאי של אגד המקבל פנסיה וקצבה מהביטוח הלאומי בסכום כולל של כ-12 אלף שקלים בחודש, כאשר הוצאותיו החודשיות הכוללות מגורים בבית אבות סיעודי, הוצאות מחיה, משכנתא ועזרה לבתו הנכה מסתכמות בכ-12,300 שקלים, ואילו הקשישה מקבלת קצבה מהביטוח הלאומי בסכום של כ-2,000 שקלים. לשני הצדדים מחלות זקנה שונות, כאשר לבעל נכות מלאה בגין מחלות רפואיות ונפשיות וזקוק לעזרה סיעודית.


סכום הכתובה: מיליון שקלים


בעת הנישואין חתם הבעל על כתובה בסכום של מיליון שקלים. לאחר החתונה התגוררו במשך כשלוש שנים בדירתה של האישה, אך המגורים המשותפים הסתיימו בעזיבת הבית על ידי הבעל שעבר להתגורר אצל בתו, עד שמצבו הרפואי החמיר והוא נאלץ להתאשפז בבית אבות סיעודי. האישה לא ידעה על דבר אשפוזו עד הדיון בבית הדין.


לאחר שהתובע הגיש את תביעתו לגירושין והאישה את תביעתה לשלום בית, ניסו לגבש הסכם גירושין אך הניסיונות לא צלחו, ובית הדין נדרש להכריע בעניינם.


הונאה למען בצע כסף או אהבה ללא תנאים?


התובע טען כי אשתו נהגה להקניט אותו ולצעוק עליו, להשפיל אותו ולפגוע בו, וכי הוא מאס ביחסה כלפיו. הוא הוסיף כי היא הונתה אותו להינשא לה ולחתום על כתובה בסך מיליון שקלים כאשר ניצלה את מצבו הנפשי הקשה אחרי מותה של אשתו הראשונה, ולמרות התנגדות ילדיו הצליחה לנצל אותו כדי לעשוק את כספו.


מנגד טענה האישה כי היא עדיין אוהבת את בעלה ומעוניינת לסעוד אותו ולבקרו בבית האבות ככל שיידרש. היא הכחישה שהתייחסה אליו בהקנטה ובזלזול וכי רימתה אותו לנישואין כדי לגזול את כספו, וטענה כי עזב את ביתם ללא סיבה וכי ילדיו גרמו לסכסוך ביניהם מכיוון שהם רוצים להשתלט על רכושו.

 

יש לך שאלה?

פורום חלוקת רכוש | איזון משאבים
פורום גירושין


בית הדין התרשם כי לטענותיו של הבעל יש בסיס עובדתי, מאחר שנישא לקשישה תקופה קצרה אחרי מות אשתו הראשונה, כנראה מתוך רצון למצוא אישה לשארית ימי חייו, ולכן גם לא התייעץ על ילדיו על החלטתו להינשא לה. כמו כן לא נסתרה גרסתו כי בזמן השבעה על אשתו ביקש מכל אישה שפגש להתחתן, ובית הדין ציין כי ייתכן שהאישה אכן הייתה מעוניינת בממון שקיבל במסגרת הפנסיה.


משכך הוכרע כי הצדדים יתגרשו, וכי התובע ישלם לאשתו סכום של 800 שקלים מדי חודש בתור פיצוי לתביעת הכתובה.


תיק ‏963713/1‏