חוקר מס נחשף במסגרת עבודתו לחקירה סמויה כנגד שכנו וחברו, והעביר לו מידע מתוך החקירה בתמורה ל-30 אלף שקלים. לאחר שמסר גרסה בדויה במשטרה, הוא הורשע בקבלת שוחד ובשיבוש הליכי משפט. ביום ג' שלח אותו בית המשפט המחוזי בירושלים למאסר מאחורי סורג ובריח למשך עשרה חודשים ולמאסר על תנאי של שמונה חודשים, והורה לחלט את השוחד שנתפס אצלו בסכום של 8,740 שקלים.


הנאשם עבד כחוקר ברשות המסים באגף המע"מ והמכס בזמן שנחשף למידע בדבר החקירה המשטרתית הסמויה, שהתנהלה בין היתר כנגד אדם שהתגורר בשכנות אליו אשר היו ביניהם יחסי חברות. הוא סיפר על החקירה לראש מדור החקירות בעבודתו שהיה חבר קרוב שלו, וביחד הם רקמו תוכנית להעביר מידע מסווג לנחקר תמורת כספים.


ואכן, הם נפגשו בביתו של הנחקר ומסרו לו מידע על החקירה, ובתמורה לכך העביר להם הנחקר סכום של 30 אלף שקלים שחולק בין השניים שווה בשווה. השניים נחקרו במשטרה אודות הסיבה ששהו בביתו של הנחקר, ומסרו גרסה בדויה ומתואמת כי סייעו לנחקר לתקן פנצ'ר במכוניתו.


במסגרת הדיון לקביעת עונשו, הגיש הנאשם מסמכים רפואיים על מצבו הרפואי הרעוע, שלפיהם הוא סבל מדיכאון באותה תקופה וקיבל תרופות פסיכיאטריות, וכן העידו לטובתו עמית לעבודה שסיפר כי מדובר באדם הגון ומקצועי, ובתו בת ה-19 שתיארה את עינוי הדין שעוברת כל המשפחה מאז מעצרו של אביה, וביקשה שלא להטיל עליו מאסר בפועל כדי לא להרוס את המשפחה.


עינוי הדין שעוברת משפחתו של הנאשם נגרם בשל מעשיו


המדינה התייחסה למצב הקשה שנקלעה אליו משפחתו של הנאשם, והעירה שהנזק נגרם באחריותו ובעקבות מעשיו, בעוד הוא לא לוקח אחריות על מעשיו ובורח מהמציאות. היא טענה שהמעשים שביצע חמורים בצורה מיוחדת, הואיל ורק במקרים נדירים המעשה שמבצע עובד ציבור תמורת שוחד, במקרה זה הדלפה על פרטי חקירה, עולה אפילו על עצם לקיחת השוחד.


נוסף על כך, הוא תכנן את מעשיו מראש, שיתף אדם נוסף בדבר העבירה ושיבש את החקירה בצורה קשה, וכל זאת עבור תאוות בצע כסף שגרמה לו להתעלם מטובת הציבור ומטוהר המידות שצריך להיות לעובד ציבור בתפקיד כה רגיש. מעבר לכך, הוא מעולם לא הביע חרטה אלא העדיף להמציא סיפורים על התעללות שעבר בחקירה ולטעון טענות שקריות שהמשטרה מנעה ממנו תרופות.


השופטת התייחסה לחומרת הפגיעה בציבור כאשר עובד ציבור מועל בתפקידו, בייחוד כאשר מדובר הן בלקיחת שוחד והן בשיבוש הליכי משפט, וקבעה כי עבירות אלו מחייבות מאסר בפועל, אך מהצד השני ביקשה להתחשב בעובדה שמדובר באדם לא צעיר, בפגיעה המשמעותית הצפויה למשפחתו ובפגיעה הכלכלית בו לאחר שיפוטר משירות המדינה בעקבות ההרשעה.

 

יש לך שאלה?

פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר
פורום צווארון לבן


בעיקר התחשבה השופטת במצבו הבריאותי והנפשי הקשה של הנאשם, אשר מאסר בפועל עלול להחמירו, ולפיכך גזרה את עונשו ברף התחתון של מתחם הענישה. על הנאשם הוטלו עשרה חודשי מאסר בפועל ושמונה חודשי מאסר על תנאי, וכן חולטו כספי השוחד שנתפסו אצלו בסך של 8,740 שקלים.

 

ת"פ 34088-10-11