מה העונש הראוי לאדם שנתפס נוהג בזמן פסילה בשנת 2013, כאשר תוקפו של רישיון הנהיגה שלו פג בשנת 2001? בית משפט השלום לתעבורה בעכו התייחס בחומרה לעבירה של נהיגה ללא רישיון במשך זמן כה ממושך, וביום ד' הטיל עליו 40 ימי עבודות שירות, ארבעה חודשי מאסר על תנאי ופסילת רישיונו למשך שנה אף שכרגע הוא עדיין אינו מחזיק רישיון בתוקף. כמו כן הנאשם חויב לחתום על התחייבות בסכום של 4,000 שקלים שלא יבצע עבירות תעבורה נוספות במשך שנתיים.


כאמור, מאז שנת 2001 נהג הנאשם ללא רישיון תקף, ובשנת 2009 נפסל רישיונו בשל כך. מכיוון שלא פעל מול משרד הרישוי בזמן אלא באיחור ניכר, חושבה הפסילה רק החל משנת 2012. למרות כל זאת הוא נתפס נוהג בתקופת הפסילה, כאשר רישיונו לא בתוקף כבר יותר מעשור.


לאור התקופה הממושכת כל כך שבה נהג ללא רישיון בתוקף, ביקשה המדינה מבית המשפט להטיל עליו עונשים חמורים ורבים, ובין היתר מאסר בפועל, מאסר על תנאי, קנס כספי, התחייבות כספית להימנע מהמשך ביצוע עבירות תעבורה, פסילה בפועל לתקופה ממושכת ופסילה על תנאי.


הנאשם לא הבין את משמעות חישוב פסילת הרישיון


מנגד, סנגורו של הנאשם ביקש מבית המשפט להתחשב בכך שהוא לא הבין ולא היה מודע למשמעות חישוב פסילת הרישיון, הוא הודה במעשים בהזדמנות הראשונה שניתנה לו וכן נסיבותיו האישיות מצדיקות הקלה בעונש.


לפני מתן גזר הדין התייחס השופט לעבירות תעבורתיות של נהיגה בזמן פסילה, ללא רישיון וללא ביטוח, וציין כי בית המשפט העליון כבר קבע בעבר שמעבר לכך שמדובר בעבירות פליליות, יש בהן אף דופי מוסרי כפול, מכיוון שהן גם מסכנות את עוברי הדרך ואת הנהג עצמו, וגם מערימות קשיים בקבלת כספי פיצויים כאשר נגרמת תאונת דרכים בעת נהיגה כזו.


השופט ציטט מפסיקה נוספת כי מדובר בסטירת לחי לשלטון החוק, והוסיף כי כל הקלה שתינתן בעבירות אלו תשמוט את האפקטיביות שבעונש הפסילה ככלי אכיפה יעיל ומיידי כנגד עברייני התנועה.


בתי המשפט מתחשבים במידת מה בעברייני תנועה אם מדובר בעבירה ראשונה, ובמקרים כאלה ניתן מאסר בפועל שניתן לרצותו בדרך של עבודות שירות, ונפסל הרישיון לזמן משמעותי. כמו כן קיימת הבחנה בין פסילה שהוטלה על נאשם מבלי שהתייצב לגזר הדין, פסילה שלא נגמרה בגלל אי הגשת בקשה למשרד הרישוי, או פסילה חדשה שבה נתפס הנאשם נוהג בזמן שרישיונו מופקד בבית המשפט.


הנאשם נהג יותר מעשר שנים ללא רישיון


במקרה זה התחשב השופט בנאשם עקב אי הבנתו לגבי מועד הפסילה וחישובה כפי שטען הסניגור, אך מהצד השני הוא התייחס בחומרה רבה לכך שמעבר לנהיגה בעת פסילה, מדובר בנהיגה ללא רישיון שתוקפו פג לפני יותר מעשר שנים, ואף לא התעלם מהעובדה שמדובר בעבירת התעבורה השמינית של הנאשם, בגין נהיגה עם רישיון לא תקף או נהיגה ללא ביטוח.

 

יש לך שאלה?

פורום נהיגה ללא רישיון, ביטוח או טסט
פורום פסילת רישיון | שלילת רישיון


משכך דן השופט את הנאשם למאסר בפועל של 40 ימים, שירוצה במסגרת עבודות שירות בבית חולים, ארבעה חודשי מאסר על תנאי, פסילת הרישיון למשך שנה שתחושב מהיום שבו יקבל רישיון נהיגה תקף, וכן התחייבות כספית בסכום של 4,000 שקלים כי לא יבצע עבירות תעבורה נוספות.


פל"א 6484-05-13