האם נכה צה"ל שנפצע קשות במלחמת ששת הימים זכאי לתותבות מהדגם המתקדם ביותר מאגף השיקום, או שמא רק לדגם פחות מתקדם וזול יותר? היום (יום ג') התקבלה העתירה שהגיש נגד אגף השיקום של משרד הביטחון בבית המשפט המחוזי בתל אביב, ונקבע שהעותר זכאי לקבל מוקדם ככל האפשר את הפרוטזות המתקדמות ביותר, ואף להחליף אותן בעתיד ככל שיידרש. כמו כן המדינה חויבה בהוצאות העותר בסכום של 35 אלף שקלים.


העותר נפצע במלחמה בעת שירותו כקצין ביחידה מובחרת, וכתוצאה מכך נקטעו רגלו וידו, הוא בעל נכויות חמורות גם בגפיים האחרות וסובל מליקויים בראייה ובשמיעה. למרות נכותו בשיעור 100% הוא פיתח קריירה מדעית, והוא מומחה בעל שם בכל העולם ומשמש פרופסור בטכניון.


במשך כל השנים סיפק לו אגף השיקום טיפול רפואי כולל פרוטזות, ובעבר היה זכאי להתקנה והתאמה של ארבע תותבות לכל גפיו אחת לשנתיים.


ואולם, לטענתו בשנים האחרונות מתקבלות החלטות לא סבירות בעניינו הנוגדות את נוהלי אגף השיקום עצמו, ואף על פי שהגיעו להסדר פשרה שניתן לו תוקף של פסק דין לגבי החלפת התותבות, האגף אינו עומד במה שהוסכם: בעוד הוא זכאי לשתי פרוטזות לרגליו מהסוג הטוב ביותר, אישרו לו תותבות מסוג זול יותר, או לחלופין רק פרוטזה אחת מהסוג הטוב.


בית המשפט: יש לזכור את אלו שנפגעו במלחמות לאורך כל חייהם


לאורך כל הדיונים המשפטיים הביעו השופטים מורת רוח מהתנהלות אגף השיקום, ומהפגיעה הקשה שנגרמת לעותר עקב היסחבות ההליכים בעניינו. במשך זמן זה תותבת היד שלו לא תפקדה, ואגף השיקום המשיך להערים קשיים ולדחות את הטיפול הראוי. הוא הסכים לשלוח אותו לחו"ל לטיפול בארצות הברית רק לאחר דיונים רבים בבית המשפט, וגם אז טורטר העותר במשך חודשים.


שוב ושוב התברר כי האגף לא בודק את הפתרונות שהציע מבעוד מועד, וכי לעותר נגרמת מצוקה בזמן שהדברים מתבררים בין כותלי בית המשפט. בדיון הנוכחי טען העותר כי המדינה התחייבה לספק לו שתי תותבות משוכללות במסגרת הסכם הפשרה, ואילו המדינה טענה מנגד כי עמדה בתנאי ההסכם, שאינו כולל התחייבות לספק את התותבות הטובות ביותר, וכי העותר יכול להסתפק בזולות יותר.


השופטת הדגישה בפסק דינה שיש לזכור את נכי צה"ל הנושאים על גופם את תוצאות המלחמות גם לאחר שנים, כשהם מבוגרים וגובר סבלם. היא דחתה את כל טענות האגף באשר להתנהלותו בחוסר תום לב של העותר, וקיבלה את טענתו של העותר כי האגף אינו עומד בתנאי ההסכם שלפיו הוא זכאי להתקנת שתי תותבות.

 

יש לך שאלה?

פורום אגף שיקום | קצין תגמולים
פורום פוסט טראומה | הלם קרב | PTSD


כמו כן היא הוסיפה שנכה צה"ל זכאי לקבל את המכשור הרפואי הטוב ביותר שאושר לשימוש לנכי צה"ל על ידי אגף השיקום, ואינו צריך להסתפק בחלופה זולה יותר. לאור זאת העתירה התקבלה, ונקבע כי העותר זכאי לקבל שתי פרוטזות מהדגם המתקדם במועד קרוב ככל הניתן, וכן להחלפתן לפי תקופת האחריות. כמו כן חויבה המדינה בהוצאות העותר עקב ההליך המיותר, כדברי השופטת, בסכום של 35 אלף שקלים.


עת"מ 27786-08-11