מה העונש הראוי לאדם שהורשע בעבירות בניה בשכונת רמת החייל בתל אביב, שניסה להכביד באופן מכוון על ההליך המשפטי ככל יכולתו? ביום א' גזר בית המשפט לעניינים מקומיים בתל אביב על הנאשם קנס בסכום של 75 אלף שקלים ותשלום כפל אגרה בסכום של כ-8,000 שקלים, הורה לו לחתום על התחייבות כספית והטיל עליו לשאת בהוצאות הריסת המבנה.


עבירות הבניה המיוחסות לנאשם היו בניית מבנה מגורים בן שתי קומות ששטחו 65 מ"ר, חפירה בשטח ובניית גדר שגובהה מטר ואורכה כמעט חמישה מטרים. כתב האישום הוגש כבר בשלהי שנת 2010, אך כתוצאה מהניסיונות השיטתיים והעקביים להסטת הדיון שביצע הנאשם, חל עיכוב רב בהליכים והראיות החלו להישמע רק בשנת 2014.


המדינה ביקשה להטיל עליו קנס מקסימלי, כפל אגרה, התחייבות כספית וצו הריסה, בשל העבירות והתנהלותו המקוממת לאורך ההליכים המשפטיים.


הנאשם העלה טענות שונות ורבות, חלקן כלל לא קשור לדיון, וגם בשלב הטיעונים לעונש ניסה להתחמק מכל דיון ענייני ורלוונטי ולהסיט את הדיון לעניינים אחרים. הוא ניסה לטעון כי בעבירות שביצע אין אינטרס ציבורי להמשך גרירת ההליכים, אמר כי מי שיקנה את הבית פשוט יבנה דירה חדשה במקומו, וסבר כי אין שום תועלת בכך שישלם קנס או ייענש בכל דרך אחרת.


במהלך השנה הגיש הנאשם 104 פניות לבית המשפט


בדיון השני בעניינו הוסיף כי הוא בפשיטת רגל, וזימן את בתו למתן עדות אופי לטובתו, שלפיה מדובר באדם שדואג לזולת, עומד על שלו ומטפל באביו הקשיש. עם זאת היא העידה כי היא ואביה מתגוררים במקום, בניגוד לגרסה שמסר אביה כי הוא אינו מתגורר שם בניסיון להרחיק עצמו מהעבירות שיוחסו לו.


בטרם קביעת העונש הראוי התייחס השופט בחומרה לאופן שבו התנהל הנאשם בהגנתו, בכך שניסה להתחמק מהתייחסות עניינית לעבירות בצורה שיטתית ומכוונת, הגיש 104 פניות לבית המשפט בשנה החולפת, העלה מגוון בקשות שחלקן הניכר לא היה רלוונטי וחלקן בקשות שחזרו על עצמן, כולן נוסחו בשפה לא מכובדת ומתוך כוונה להכביד על ההליכים המשפטיים.


מתוך 14 מועדי דיון שנקבעו, הגיע הנאשם רק לשבעה ואף נעדר מהכרעת הדין בעניינו, וגם בדיונים שאליהם הגיע המשיך לנסות שוב ושוב להסיט את הדיון ולתקוע מקלות בהתקדמות המשפט.


השופט אף התייחס לעבירות הבניה החמורות שביצע הנאשם, אשר בנה ללא היתר שתי קומות מגורים, הזכיר שעבירות הבניה הן מכת מדינה שמחייבת את בתי המשפט להילחם בהן באמצעות הטלת עונשים מרתיעים, הוסיף לכך את הניסיונות החוזרים ונשנים לעכב את ההליכים, והגיע למסקנה שיש להטיל עליו את העונש הגבוה ביותר במתחם הענישה שנקבע עבור עבירות אלה.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום בטאבו | הערת אזהרה
פורום תכנון ובניה | היתרי בניה


מסיבות אלה הוטל על הנאשם קנס בסכום של 75 אלף שקלים, הוא חויב בתשלום כפל אגרה בסכום של כ-8,000 שקלים ובחתימה על התחייבות כספית בסכום של 75 אלף שקלים שלא ימשיך לבצע עבירות בניה, וכן הוצא צו הריסה לכל עבירות הבניה שיוחסו לו.


ת"א 11096/10