כתב אישום הוגש כנגד חברה שהפעילה מלון בים המלח ונגד הדירקטור שהיה אחראי לניהול הכספים של פעילותה, בטענה שנוכו כספים מהעובדים לצורך הפרשה לפנסיה, אך החברה לא העבירה בזמן את הכספים לקופות הפנסיה. לאחר שהחברה הודתה והורשעה, ביום ו' קבע בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע כי הנאשם הצליח להוכיח שעשה ככל שביכולתו כדי למנוע את מעשה העבירה, ולכן זיכה אותו מהעבירות המיוחסות לו.


כתב האישום הוגש בגין שלושה חודשים שבהם החברה ניכתה את כספי הפנסיה משכרם של תשעה עובדים, ולא העבירה אותם לקופות הגמל לפי המועד שנקבע בחוק אלא רק במועד מאוחר יותר. מלבד העבירה שיוחסה לחברה עצמה, משרד התעשייה ביקש להרשיע את הדירקטור כנושא המשרה שהיה אחראי בפועל להעביר את הכספים.


החברה הודתה בעבירות והורשעה, אך הנאשם כפר בהן, ולכן בית הדין נדרש לקבוע האם מוטלת עליו אחריות פלילית בגין העבירות או לא. מאחר שלא הייתה מחלוקת כי אכן כספי הפנסיה לא הועברו בזמן, היה עליו להוכיח כי ניסה ככל האפשר להימנע מביצוע העבירות.


הנאשם הודה שהיה אחראי על הצד הכספי של התנהלות החברה, ואף מנהל התפעול במלון אישר כי הוא זה שהעביר את ההנחיות לחשבת השכר, וקבע אם להעביר את התשלומים להסדר הפנסיה של העובדים או לא.


מצב כלכלי קשה על סף קריסה וחוסר בתזרים מזומנים הובילו לבעיה בהפרשות לפנסיה


במהלך המשפט התברר שבאותה תקופה החברה הייתה במצב כלכלי קשה ועמדה על סף של קריסה כלכלית. הצטברו לה חובות לספקים וחלקם אף הפסיקו לתת שירותים למלון, למשל מכבסה שלא קיבלה תשלומים ולא סיפקה סדינים נקיים בזמן שאורחים היו אמורים להגיע. גם סוכן הביטוח אישר בעדותו כי ככל הידוע לו, הסיבה לכך שהכספים לא הועברו בזמן היא קשיי התזרים של החברה.


הנאשם עצמו סיפר בעדותו כי עשה כל מאמץ אפשרי להעביר את הכספים לקרנות הפנסיה כדין לאחר שנוכו ממשכורתם של העובדים, והסביר כי מיד כשנודע לו על האיחורים, נפגש עם מנהלי הקרנות והגיע איתם להסדר לתשלום החוב.


הוא טען כי כאשר חשבת השכר ניסתה להעביר רק את החלק שנוכה מהעובדים, מאחר שאת חלק המעסיק לא הצליחה לגייס, קרנות הפנסיה לא הסכימו לכך, והמשיך לתאר כי אף את המשכורות עצמן הצליח לשלם רק מכיוון שהשתמש בכספו הפרטי.

 

יש לך שאלה?

פורום בית דין לעבודה והתפטרות בדין מפוטר
פורום דיני פנסיה | פרישה מעבודה


השופט התרשם כי הנאשם פעל בתום לב והיה מחויב להבטחת זכויות עובדי המלון, הן לאור העובדה שבמשך השנים הועסקו מאות עובדים בחברה וכל זכויותיהם הוסדרו, מלבד המקרים הבודדים בתקופה זו שבה נקלעה החברה לקשיים כלכליים, והן לאור העובדה שהחברה פעלה מול סוכני הביטוח להגיע להסדר לפני שהוגש נגדה כתב האישום, ובסופו של דבר הכספים הועברו וזכויות העובדים בקרנות הפנסיה נשמרו במלואן.


לפיכך קבע השופט כי הנאשם הוכיח שעשה ככל יכולתו כדי למנוע את העבירה, וזיכה אותו מהעבירות שיוחסו לו בכתב האישום.


ת"פ 22624-04-12