תושב מזרח ירושלים הודה והורשע בהסתה לאלימות כלפי כוחות הביטחון ואזרחים יהודים ותמיכה בארגון טרור בתקופת צוק איתן, באמצעות הפייסבוק. ביום ג' גזר עליו בית משפט השלום בירושלים עונש מאסר בפועל למשך תשעה חודשים, וכן חמישה חודשי מאסר על תנאי. זו הפעם הראשונה שמוטל עונש מאסר בפועל בגין עבירת הסתה לאלימות בפייסבוק.


בשנת 2014, בימי המתיחות הביטחונית ששררה בעת מבצע צוק איתן, פרסם הנאשם בעמוד הפייסבוק שלו במגוון רב של הזדמנויות דברי עידוד והזדהות עם ארגוני טרור ומחבלים, וכן קריאות למעשי אלימות אקטיביים נגד אזרחים חפים מפשע וכוחות הביטחון. פרסומיו הוזנו לחשבונות הפייסבוק המקבילים של כ-5,000 חברי הפייסבוק שלו, ושלהבו מספר רב של עוקבים ששיתפו את התכנים המסיתים עם חבריהם.


רוב הפרסומים הועלו בסמוך למעשי טרור שבוצעו בירושלים, כגון פיגועי הדריסה ליד הרכבת הקלה ובגבעת התחמושת והפיגוע בבית הכנסת בהר נוף. הנאשם הילל את מבצעי הפיגועים וקרא להמשך מעשי האלימות, וכן העלה תמונות של רעולי פנים מארגוני טרור ושיבח את פועלם.


המדינה טענה שהשתמש בחופש הביטוי בצורה לא לגיטימית, וכי עצם השימוש להפצת ההסתה באמצעות הפייסבוק מחמירה את מעשיו, בשל התפוצה הרבה של דבריו ובגלל העובדה שלא ניתן למחוק את הדברים מהרשת.


כמו כן ראתה המדינה חומרה מיוחדת בכך שפרסם את דבריו בזמן המבצע, וביקשה להטיל עליו עונש חמור מזה שנגזר על מי מבצע מעשי האלימות בפועל, לאור היקף התפוצה של ההסתה.


הסתה לטרור ואלימות גוברת על עקרון חופש הביטוי


הנאשם טען כי עבירת הסתה באמצעות האינטרנט היא סוגיה חדשנית אשר טרם ניתנה עליה פסיקה עונשית, ויש חובה להזהיר את משתמשי פלטפורמת הפייסבוק לפני שבית המשפט יקבע כי הם עלולים לחרוג מחופש הביטוי. כמו כן טען כי לא ניתן להוכיח את היקף התפוצה האמיתי של דבריו, וכי הם היו חלק מתופעה רחבה של מסרים דומים שהופצו באינטרנט, כך שמדובר באכיפה בררנית שמפנה המדינה כלפיו, ולכן אין לגזור עליו מאסר מאחורי סורג ובריח.


עוד ביקש הנאשם להתחשב בכך שאין לו עבר פלילי, שעבר ניתוח בגבו ושהוא המפרנס היחיד של ששת ילדיו. לכן ביקש להסתפק בימי מעצרו עד כה.


השופט קבע שחופש הביטוי אינו סיבה להפקרות הביטוי, והסתה לאלימות ולטרור היא עבירה הגוברת על עקרון חופש הביטוי. הוא התייחס בחומרה רבה לעבירות, בייחוד בהתייחס לתקופה רוויית הפיגועים בירושלים באותו זמן, עקב הפוטנציאל הממשי לליבוי האש ולביצוע מעשי אלימות נוספים בהשראת דברי ההסתה.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני אינטרנט | זכויות יוצרים באינטרנט
פורום כתב אישום במשפט הפלילי


השופט התייחס לטענות הנאשם כי מדובר במקרה שטרם נקבע לגביו ענישה בפסיקה, ואמר כי יש צדק מסוים בבקשתו לקביעת רף ענישה הדרגתי. עם זאת הוא ציין כי החדשנות שבמקרה זה היא רק לגבי פלטפורמת ההסתה ולא לעניין ההסתה עצמה.


השופט התחשב בגזר הדין בכך שזו הרשעתו הראשונה של הנאשם, אשר הודה במעשים ולקח עליהם אחריות, ולבסוף החליט להטיל עליו מאסר בפועל לתשעה חודשים ומאסר על תנאי של חמישה חודשים.


ת"פ 44725-12-14