אישה שנפגעה ממכונית חולפת בזמן שחצתה במעבר חציה, הגישה תביעה בגין נזקי הגוף כנגד קרנית, הקרן שמפצה נפגעים בתאונות דרכים. קרנית טענה שבעל הרכב נתן לאחיו לנהוג בו בעת שהיה בשלילה, ולאחר מכן שוכנע להגיש תלונת שווא במשטרה על כך שהרכב נגנב. בשבוע שעבר (יום א') קיבל בית המשפט את התביעה, וכן קיבל את טענת קרנית וקבע שבעל הרכב ואחיו ישלמו את כל הפיצויים שעליה לשלם לתובעת בסכום של כ-39 אלף שקלים, וכן את הוצאות המשפט בסכום של 26 אלף שקלים.


קרנית טענה שאחיו של בעל הרכב נהג במכונית הפוגעת בזמן שהיה בשלילה, ושאחרי התאונה שכנע את אחיו להגיש תלונת שווא במשטרה על גניבת הרכב. בליל התאונה הוא עצמו התקשר למשטרה, הזדהה כבעל הרכב והתלונן על הגניבה. לאחר מכן התייצב האח במשטרה ודיווח על גניבת רכבו, אך בהמשך התחרט על עדותו השקרית ודיווח מה באמת קרה.


בהליך הזה חזר האח על טענתו שהרכב נגנב לפני התאונה, והנהג הדורס הכחיש כל קשר בינו לבין הרכב והתאונה. שני האחים טענו כי אין מספיק ראיות כדי להוכיח שמי מהם נהג ברכב באותו הזמן, ולא ניתן להטיל את האחריות על שניהם. הם אף הדגישו שלא זוהו כנהגים על ידי עדות הראייה, וכי תיאור הנהג היה שונה מאוד מהם.


בעל הרכב טען שהפליל את אחיו בגלל אלימות החוקרים, אך לא הגיש נגדם תלונה


בעדותו בבית המשפט, עומת האח שהרכב רשום על שמו עם הגרסה השנייה שנתן במשטרה, שלפיה דיווח על הגניבה משום שאחיו נהג ברכב בזמן שהיה בשלילה ולאחר התאונה פחד להסתבך עם המשטרה. בבית המשפט טען שהשוטרים לחצו עליו ואיימו שיזרקו אותו מהחלון, ולכן מסר גרסה שקרית והפליל את אחיו.


ואולם, השופט שוכנע כי דווקא הגרסה השנייה שנתן היא הגרסה האמיתית של השתלשלות העניינים, מאחר שהיא מתיישבת היטב עם שאר הראיות, ונאמרה בשלב שבו חוקרי המשטרה אימתו אותו עם סתירות שהתגלו בגרסתו הראשונה. כמו כן, אף על פי שהתלונן על אלימות ואיומים מצד השוטרים, הוא לא הגיש תלונה נגדם במחלקה לחקירות שוטרים.


נוסף על כך, העדות שנתן בבית המשפט הותירה רושם של בדיה ושקר על השופט. הוא העיד שרכש את הרכב בכל הכסף שהיה לו באותה עת, עוד לפני שהחל ללמוד נהיגה, אך לא זכר כמה שילם עליו ולא סיפק הסבר מדוע השקיע כספו ברכוש המאבד מערכו מדי שנה מבלי שיוכל להשתמש בו.


משכך קבע השופט כי סביר שאחיו הגדול רכש את הרכב לשימושו, ורשם את הבעלות על שם אחיו הצעיר באופן פיקטיבי, כדי שיוכל להמשיך לנהוג אחרי שרישיונו נשלל בעקבות תאונת פגע וברח אחרת.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות דרכים | פיצויים לנפגעי תאונות דרכים
פורום תאונות קשות, נכויות ופגיעות גוף קשות


בסופו של דבר קבע השופט כי שוכנע שעדויות האחים אינן אמינות באופן קיצוני, וקבע כי את מלוא סכום הפיצויים שפסק לתובעת בסך של כ-39 אלף שקלים, יעבירו האחים לקרנית. כמו כן הם חויבו בהוצאות משפט בסך של 26 אלף שקלים.


ת"א 3585-02-12