בית המשפט המחוזי בחיפה קבע ביום ה', כי אדם שהיה בעיצומו של הליך פשיטת רגל ונמצא מאחורי סורג ובריח בגין ביצוע שוד, לא השכיל לנצל את ההזדמנות לפתוח דף חדש בחייו במסגרת ההליך ואינו זכאי עוד להשתקם באמצעותו. הכרזתו כפושט רגל בוטלה, וכן צו הכינוס וכל הצווים שהוצאו מכוחו.


בית המשפט נדרש לדון בסוגיה זו עקב בקשת הנאמנת בהליך פשיטת הרגל לבטל את ההכרזה על החייב כפושט רגל, לאחר שנודע לה כי הוא מרצה מאסר בפועל עקב שוד שביצע בשנת 2013, בזמן שהיה כבר בעיצומו של הליך פשיטת הרגל. החייב אמור להשתחרר מהכלא בשנת 2016.


הנאמנת סברה שביצוע השוד בזמן הליך פשיטת הרגל מהווה התנהלות בחוסר תום לב מצדו של החייב, ומצדיק את ביטול ההליך. כמו כן ציינה הנאמנת כי הוא מפגר בתשלומים ואינו מגיש את דוחותיו החודשיים בצורה סדירה, התנהגות שמצביעה אף היא לטעמה על התנהלותו של החייב בחוסר תום לב.


כונס הנכסים הצטרף לעמדתה של הנאמנת והצדיק אותה, והסביר כי מגזר דינו של החייב עולה כי הוא העדיף להוציא את הכסף שהיה ברשותו על רכישת סמים מסוכנים ועל אורח חיים עברייני, במקום להפקיד אותו בקופת פשיטת הרגל לטובת נושיו. לטעמו, בנסיבות אלו החייב סיכל במו ידיו את האופציה לפרוע את חובותיו לנושים, ומאחר שהוא נמצא במאסר ממושך אין תועלת בהמשך ההליך.


ביצוע השוד והשקעת כספי החייב בסמים במקום בהליך פשיטת הרגל, הם בבחינת התנהלות בחוסר תום לב


החייב עצמו ביקש להבהיר כי עבורו הליך פשיטת הרגל הוא האור בקצה המנהרה והזדמנות לצאת מהסתבכותו הכספית. לטעמו אין קשר בין ההליך לבין הרשעתו בפלילים, והוא ביקש שלא להעניש אותו שוב באמצעות ביטול ההליך. מבחינתו, הוא כבר נענש על עבירת השוד ומרצה את עונשו מאחורי סורג ובריח, ודי בכך.


שופט בית המשפט ציין כי הכרזה על חייב כפושט רגל מתבצעת רק אם בית המשפט שוכנע שבקשתו והתנהלותו של החייב לא באו כדי לנצל לרעה את ההליך, אלא הוגשו בתום לב. כמו כן, גם אם החייב מתנהל בחוסר תום לב לאחר שהוכרז כפושט רגל ומנצל לרעה את ההליך, יש הצדקה לביטול ההליך כולו.


בחינת תום לבו של החייב לא מסתיימת במועד ההכרזה אלא נמשכת לאורך כל ההליך, והוא לא יקבל הפטר על חובותיו אם בית המשפט התרשם כי נהג בחוסר תום לב, ואף ההליך כולו עלול להתבטל.


במקרה זה, החייב לא שילם את התשלומים החודשיים כסדרם ונוצר לו חוב בקופת פשיטת הרגל, וכן הוא חדל להגיש דוחות בשנת 2012. נוסף על כך, הוא ביצע כאמור שוד, ובמסגרת גזר הדין התגלה כי במקום להעביר כספים שהיו ברשותו לטובת קופת פשיטת הרגל ולחפש עבודה, הוא העדיף לרכוש סמים.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי
פורום כונס | כינוס נכסים


לפיכך קבע השופט כי התנהגותו העבריינית היא בבחינת התנהלות בחוסר תום לב ומצדיקה את ביטול ההליך. השופט הביע צער על כך שהוא לא השכיל לנצל את הליך פשיטת הרגל כדי לשקם את חייו ולצאת מחובותיו אל דרך חדשה, והורה על ביטול הכרזתו כפושט רגל וביטול צו הכינוס.


פש"ר 12988-10-09