בשבוע שעבר (יום ה') דן בית המשפט המחוזי בבאר שבע בערעורו של צעיר בן 26, שהורשע על פי הודאתו בפריצה לבית ספר עם חברו ובגניבת מחשב ושני מקרנים מכיתות הלימוד. הוא ערער על עצם ההרשעה וביקש לבטל אותה. בית המשפט התרשם כי פניו של הצעיר לדרך חיובית, והחליט לקבל את הערעור כדי לאפשר לו להמשיך בשינוי דרכיו. על כן ההרשעה בוטלה ואיתה גם מאסר על תנאי וקנס שנגזרו עליו, ובמקומם הוא חתם על התחייבות כספית בסך של 5,000 שקלים שיימנע מביצוע עבירה דומה בעתיד.


לפי כתב האישום שהוגש נגדו, הצעיר וחברו פרצו לבית הספר באישון לילה, שברו את הדלת של אחת מכיתות הלימוד וגנבו את הרכוש, אשר נתפס במקום על ידי השומרים של מוקד האבטחה. בגזר הדין נדחתה עתירתו לבטל את ההרשעה, ונגזר עליו מאסר על תנאי, קנס בסכום של 1,500 שקלים ושירות לתועלת הציבור בהיקף 140 שעות, אשר אותו כבר סיים לרצות.


תסקיר שירות המבחן שהוגש באותו הליך תיאר את נסיבותיו המשפחתיות והאישיות. על פי התסקיר, מדובר באדם נורמטיבי שעדיין מתגורר אצל הוריו, ומלבד עבירת נפקדות שביצע בצבא ועבירה נוספת של גניבת מכשיר סלולרי שהסתיימה ללא הרשעה אין לו עבר פלילי. כעת הוא לומד באקדמיה הנדסת תוכנה.


ההרשעה עלולה לפגוע בסיכויי הצעיר למצוא עבודה כמהנדס תוכנה


לגבי האירוע עצמו חש המערער תסכול עצמי ואכזבה מעצם המעשה, וקצין המבחן התרשם שהוא מעוניין בחיים חיוביים ונורמטיביים ללא מעורבות נוספת במעשים פליליים, פעל לנתק קשרים חברתיים בעייתיים והחל בלימודים האקדמיים. כדי שלא לפגוע בעתידו המקצועי, המליץ קצין המבחן לבטל את ההרשעה ולהסתפק בהטלת עונש של שירות לתועלת הציבור.


למרות המלצת קצין המבחן, בית המשפט הקודם החליט שלא לבטל את הרשעתו, מכיוון שריצה מאסר צבאי ואף הואשם בעבירה נוספת שהסתיימה ללא הרשעה. לקביעתו, עניינו אינו מצדיק הימנעות מהרשעה בפעם השנייה, אשר שמורה למקרים יוצאי דופן וחריגים. עם זאת הוא התחשב בכך שמדובר בבחור צעיר ששינה את אורחות חייו מאז ביצוע המעשים והביע עליהם חרטה עמוקה, והטיל עליו עונשים קלים יחסית.


במסגרת הערעור טען הצעיר כי מעשה הגניבה שביצע אינו משקף אותו ואת אופן התנהלותו, והוא מתחרט עליו מאוד. כעת הוא חי חיים נורמטיביים לחלוטין, הוא התארס ולומד במכללה, וחושש כי הרשעתו תפגע בעתידו התעסוקתי ותקשה עליו מאוד למצוא עבודה אחרי שישלים את לימודיו.


צוות של שלושה שופטים דן בערעור, והתייחס לכך שהמערער ביצע את העבירה באותו חודש שבו ביצע את העבירה השנייה שבגינה הוחלט שלא להרשיע אותו. הם קבעו כי הואיל ושתי העבירות בוצעו במועדים סמוכים כל כך, ניתן להתייחס אליהן כאל אירוע אחד ולהתחשב בכך.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות רכוש | גניבה | פריצה
פורום רישום פלילי


מכיוון שהשופטים השתכנעו שהצעיר אכן שינה את דרכיו וכי קיים חשש אמיתי שהרשעה תפגע בעתידו, הם החליטו לתת לו את האפשרות להמשיך בדרך החיובית וקיבלו את הערעור. הרשעתו בוטלה וכן גם הקנס הכספי והמאסר המותנה, והוחלט שמספיק שיחתום על התחייבות בסכום של 5,000 שקלים שלא יבצע עוד עבירות.


עפ"ג 8086-03-15