נהג אוטובוס נתפס כשהוא נוהג תחת כמות גבוהה של אלכוהול בדמו. עקב כך הוא איבד את מקור פרנסתו ונשלח למעצר בית עד תום ההליכים. בית משפט השלום לתעבורה בחיפה התחשב בנסיבותיו האישיות של הנאשם, וגזר עליו בשבוע שעבר (יום ה') פסילת רישיון נהיגה לשלוש שנים, מאסר על תנאי וקנס בסך 2,000 שקלים.

 

על פי עובדות כתב האישום, בתחילת חודש פברואר 2015, סמוך לשעה תשע בערב, נהג הנאשם באוטובוס ציבורי בכביש ראשי מכיוון צומת השומרים לכיוון צומת התשבי. מבדיקת דגימת אוויר נשוף נמצא כי נהג תחת השפעת משקאות משכרים ובדמו אלכוהול בריכוז של 1,440 מיקרוגרם לליטר אוויר נשוף.

 

במסגרת הסדר טיעון, עתרה התביעה להטיל על הנאשם פסילת רישיון נהיגה לתקופה של ארבע שנים ועונש מאסר בפועל לריצוי בדרך של עבודות שירות. מנגד ביקש עורך דינו של הנאשם להטיל עליו פסילה בפועל לתקופה של שלוש שנים ומאסר על תנאי. בין הצדדים הוסכם כי יתר רכיבי הענישה יהיו נתונים לשיקולו של בית משפט.

 

המאשימה הדגישה כי מדובר בעבירה של נהיגה בשכרות בכמות חריגה של אלכוהול, ולאור גיליון הרשעות קודמות בתעבורה, בגין שימוש בטלפון בזמן נסיעה, אי מתן זכות קדימה להולכי רגל ונהיגה ברכב שנשמט ממנו מטען, ביקשה לנקוט בעונש מחמיר. הסנגור טען כי יש להתחשב בנאשם, מאחר שהוא הודה במיוחס לו בהזדמנות הראשונה, נטל אחריות מלאה על מעשיו והוא נתון במעצר בית מלא למעלה משלושה חודשים.

 

עוד הוסיף הסנגור כי עברו התעבורתי אינו מכביד, ואף עקב הרשעתו בנהיגה בשכרות הוא איבד את מקום עבודתו כנהג אוטובוס ציבורי ומאז מצבו הרפואי התדרדר, לכן ביקש להתחשב בנסיבותיו האישיות, ולאמץ את הסדר הטיעון ברף הנמוך שלו.

 

בית המשפט ציין כי מתחם הענישה בגין עבירה של נהיגה בשכרות נע בין 24 לבין 36 חודשי פסילה לעבירת שכרות בודדת, כאשר היסוד העיקרי בקביעת העונש הוא כמות האלכוהול שנמדדה בגופו של הנאשם, ואף יכול להגיע עד לחמש שנות פסילה במקרים של רף אלכוהול גבוה במיוחד. זאת בנוסף לעונש מאסר על תנאי, ובמקרים מסוימים מאסר בפועל של שנה ויותר.

 

מדובר במעידה ראשונה של הנאשם בנהיגה תחת השפעת אלכוהול

 

בית המשפט קבע כי מדובר בעבירות חמורות עקב כמות גבוהה ומשמעותית של אלכוהול, המהוות סכנה רבה לביטחונם של הנוסעים ברכב ולהולכי הרגל. עם זאת התרשם כי העבירה המיוחסת לו היא מעידה ראשונה של נהיגה תחת משקאות משכרים, והנאשם הביע חרטה כנה ורצון אמיתי לנסות ולשקם את חייו באופן רציני, ואף סיים בהצלחה טיפול בהתמכרות לסמים ואלכוהול וצפוי להתחיל תכנית טיפול נוספת.

 

בית המשפט התחשב בעובדה כי עברו התעבורתי של הנאשם אינו מכביד, ובהודאתו בהזדמנות הראשונה. ואף התחשב במצבו הבריאותי הלקוי, ובכך שאיבד את מקור פרנסתו, על כן קבע כי במקרה זה ניתן לאמץ רף ענישה נמוך.

 

יש לך שאלה?

פורום נהיגה בשכרות
פורום הזמנה לדין במשפט תעבורה

 

בסופו של דבר גזר בית המשפט על הנאשם פסילה בפועל לתקופה של שלוש שנים, פסילה על תנאי לששה חודשים למשך שלוש שנים, מאסר על תנאי של שבעה חודשים למשך שלוש שנים ותשלום קנס בסך 2,000 שקלים.

 

פל"א 1082-02-15