בני זוג שסבלו מליקויי בניה בהיקף נרחב בבית פרטי שרכשו מחברת בניה, תבעו את החברה בגין הליקויים על סך של 150 אלף שקלים. ביום ד' קבע בית משפט השלום בבאר שבע כי החברה מיצתה את זכותה לתקן את הליקויים שהתגלו, וחייב אותה בתשלום 76 אלף שקלים לתובעים עבור תיקון הליקויים והוצאות נלוות, וכן עבור עוגמת הנפש שנגרמה להם.


שני הצדדים הגישו חוות דעת מטעמם לגבי הערכת שווי הנזקים, ואילו בית המשפט מינה מהנדס כמומחה מטעמו שהגיש שתי חוות דעת, האחת לפני שהחברה החלה בביצוע התיקונים והשנייה לאחר ביצוע התיקונים.


בחוות דעתו הראשונה אמד המהנדס את עלות התיקונים בכ-44 אלף שקלים, ולאחר ביצוע התיקונים אמד את העלות בעשרת אלפים שקלים, ואילו הצדדים הגיעו להסכמה כי הסכום המלא יעמוד על 15 אלף שקלים.


כאמור חברת הבניה ביצעה תיקונים בבית, חלקם עוד בטרם הגשת התביעה וחלקם לאחר מכן, ולאור זאת נקבע כי מיצתה את זכותה לתקן את הליקויים וכי אין לה עוד אפשרות לתקן את הליקויים שעוד נותרו בבית המגורים.


משום כך דרשו התובעים שהחברה תפצה אותם בגין התיקונים שעוד יש לבצע, תישא בהוצאותיהם על דיור חלופי, תשלם על ספה שניזוקה מרטיבות ואת הוצאות הפירוק וההרכבה של מקלחונים וגדר, וכן תשלם פיצויים עבור עוגמת הנפש, הסבל הרב והטרטורים שחוו.


ליקויים שגרמו לסבל ממושך או תביעה מנופחת?


הם פירטו כי התיקונים שהיו בהיקף גדול חייבו את פינויים מהדירה שכן כל הריצוף בה הוחלף, והם נאלצו לשכור דירה חלופית לשלושה חודשים, לשלם עבור ההובלה לדירה החלופית ובחזרה לביתם אחרי שבוצעו בה התיקונים, וכן נדרשו לפנות את כל תכולת הדירה למשך כל התקופה.


את הספה שרכשו רק שנתיים לפני כן נאלצו לזרוק לאחר שנגרם לה נזק עקב הרטיבות בבית. כמו כן, לצורך הגשת התביעה הם היו מחויבים לשלם למומחה לצורך הצגת חוות דעת מקצועית בבית המשפט.


לאור הסבל הרב שנגרם להם, חוסר הנוחות במעבר לדיור חלופי, ההוצאות הרבות שנדרשו לשלם כתוצאה מהליקויים והטרטורים הרבים, דרשו התובעים לפצות אותם בגין עוגמת הנפש בסכום של 50 אלף שקלים. הם הדגישו שהבעיות בדירה נמשכו תקופה ממושכת, ויש להביא בחשבון שהם סבלו מליקויי רטיבות חוזרים ונשנים. החברה טענה מנגד כי הסכום מופרז ומוגזם ונובע מתביעתם המנופחת של התובעים.

 

יש לך שאלה?

פורום ליקויי בניה | בדק בית | תביעות קבלנים
פורום חוזה קבלן | חברה משכנת


השופט בחן ושקל את טענות הצדדים לגבי כל ראש נזק בנפרד, ולבסוף קיבל את התביעה, וקבע את הסך הכולל בגין כל הפיצויים על 76 אלף שקלים, הכוללים את תיקון הליקויים הנותרים, הוצאות הדיור החלופי, ההובלה והאחסנה, עלות הנזק לספה, הוצאות המומחה מטעם בני הזוג, עוגמת הנפש, הוצאות המשפט עצמו ושכר טרחת עורכי הדין.


בשולי הדברים ציין השופט את הערכתו הרבה ושיבח את הצדדים על שהגיעו להסכמה דיונית, שבמסגרתה התביעה התבררה בדרך מהירה ויעילה באמצעות הסתפקות בסיכומים בכתב של הצדדים.


ת"א 27854-04-12